PMI sjönk till 45,4 i november: industrin fortsätter att backa

• PMI-total föll i november till 45,4 från 46,0 i oktober. Aktiviteten i industrin fortsatte att minska för tredje månaden i rad till nivåer vi inte sett sedan 2012 och ännu finns det inga entydiga tecken på en vändning även om produktionsplanerna var en positiv konjunktursignal i november, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.

• Orderingång och sysselsättning bidrog sammantaget med 1,1 indexenheter till nedgången i PMI-total medan delindex för produktion, leveranstider och lager gav ett positivt bidrag med 0,5 indexenheter. Att samtliga delindex exklusive lager befinner sig under 50-strecket för tredje månaden i rad antyder om en svag aktivitet i industrin.

• Index för industriföretagens produktionsplaner steg i november till 52,7 men är lägre än genomsnittet för i år. Den avtagande orderingången ökar dock risken för att produktionsplanerna kan revideras ned ytterligare de närmaste månaderna.

• Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser föll till 41,0 i november från 43,4 i oktober. Det är den lägsta nivån sedan februari 2016 och visar på att det svaga pristrycket är utbrett i industrin, vilket på sikt kan vara återhållande på den svenska inflationen, säger Jörgen Kennemar.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30.

Nästa publicering av Inköpschefsindex: torsdagen den 2 januari 2020.

Kontakt:
Jörgen Kennemar, Swedbank Public Affairs, tfn 070 643 83 29, jorgen.kennemar@swedbank.se
Anna Sjöblom, Silf, tfn 073 518 70 11, ansj@silf.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 173 kontor i Sverige och 123 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2019 uppgick balansomslutningen till 2 507 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se

Citat

PMI-total föll i november till 45,4 från 46,0 i oktober. Aktiviteten i industrin fortsatte att minska för tredje månaden i rad till nivåer vi inte sett sedan 2012 och ännu finns det inga entydiga tecken på en vändning även om produktionsplanerna var en positiv konjunktursignal i november.
Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank