PMI sjönk till 49,6 i april

– återhämtningen inom industrin tar en paus

• PMI-totalt sjönk med 2,5 indexenheter till 49,6 i april från 52,1 i mars. Nedgången var bred och samtliga delindex gav ett negativt bidrag till PMI-totalt under månaden. Efter två månader i tillväxtzonen faller därmed PMI åter under 50-strecket, även om nivån fortsatt ligger över de som noterades under andra halvåret i fjol.

• Orderingången stod för det största negativa bidraget till PMI-totalt, och förklarar drygt halva nedgången. Orderingången dämpades främst genom en nedgång från hemmamarknaden. Avtagande orderingång innebar samtidigt att tillverkningsföretagens orderstockar åter föll under 50-strecket.

•  Även index för produktionsplanerna sjönk, till 55,9 i april jämfört med 60,5 i mars. Index indikerar alltjämt en växande produktion de kommande sex månaderna, även om produktionsplanerna dämpats. Delindex för produktion noterades till 52,8 och ligger alltjämt i tillväxtzonen. Ett svagare sysselsättningsindex antyder att företagen är fortsatt försiktiga med nyanställningar.

• Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser sjönk med närmare 9 indexenheter och index hamnade på 37,4 i april, den lägsta nivån sedan maj 2009. Prisnedgången i producentpriserna hänger sannolikt samman med den starka svenska kronan och ett svagt efterfrågetryck i leverantörsledet.

Nästa publicering: Måndag den 3 juni, 2013

För ytterligare information: