PMI sjönk till 52,4 i augusti 2009 –

tillväxt i industrin men i långsammare takt

* PMI för augusti sjönk till 52,4 från 54,3 i juli, vilket innebär att aktiviteten i svensk industri fortsätter att stiga om än i en långsammare takt. Även om månadsvisa jämförelser ska tas med viss försiktighet, är den trendmässiga uppgången i indexet tydlig. För perioden juni-augusti har PMI stigit med 12,7 indexenheter jämfört med den närmast föregående perioden (mars-maj). * Produktion och orderingång svarade för de största negativa bidragen till att PMI sjönk i augusti. En avtagande tillväxt i orderingången från hemmamarknaden kompenserades delvis av en tilltagande ökning från exportmarknaden. Industriföretagen har blivit mer optimistiska om det framtida konjunkturläget, varför en växande andel företag planerar att öka produktionen de närmaste sex månaderna. * Antalet anställda i industrin fortsätter att minska, men i något mindre omfattning än tidigare. Krympande leveranstider tyder på ett fortsatt lågt efterfrågetryck i industrin varför utsikterna för en vändning på arbetsmarknaden dröjer. * Indexet för leverantörernas rå- och insatsvarupriser stiger och hamnade över 50-strecket för första gången sedan september 2008. Det innebär att det finns en övervikt av företag som anger stigande eller oförändrade priser inom industrin. ----- Total- och delindex för augusti 2009 (inom parentes värden från juli 2009) 52,4 (54,3) -1,9 Totalindex 57,8 (60,5) -2,7 Orderingång 56,1 (61,0) -4,9 Produktion 40,6 (40,3) +0,3 Sysselsättning 46,4 (44,4) +2,0 Leverantörernas leveranstider 40,4 (38,4) +2,0 Lager 61,1 (56,4) +4,7 Orderingång export 50,1 (58,1) -8,0 Orderingång hemma 54,3 (54,1) +0,2 Orderstock 52,6 (46,9) +5,7 Leverantörernas rå- och insatsvarupriser 50,7 (51,0) -0,3 Import 61,7 (59,1) +2,6 Planerad produktion det närmaste halvåret ----- Nästa publicering: Torsdagen den 1 oktober 2009