• Swedbank/

PMI sjönk till 58,6 i mars 2011 – efter rekylen i fjol ökar aktiviteten i industrin långsammare

• PMI-totalt minskade till 58,6 i mars, från 60,9 i februari. Alltjämt är konjunkturläget i industrin starkt, men aktiviteten första kvartalet i år har ökat långsammare än under fjolårets samtliga kvartal.

• Samtliga delindex bidrog negativt till utfallet. Det största negativa bidraget svarade produktionen för, följt av sysselsättning och orderingång. Även om PMI-totalt därmed faller visar delindex över 50-strecket att produktion, orderingång, sysselsättning, leveranstider och lager ökar, men inte lika starkt som rekylåret 2010.

• Företagen har samtidigt skruvat upp sina produktionsplaner ytterligare, om än marginellt när index steg från 71,0 till 71,6. God tillförsikt talar för fler nyrekryteringar till industrin de kommande månaderna.

• Index för råvaru- och insatsvarupriser föll från 77,1 i februari till 73,8 i mars. Alltjämt möter industrin stigande priser, vilket främst är en konsekvens av högre internationella råvarupriser.

Nästa publicering av Inköpschefsindex: 2 maj 2011