PMI sjönk till 60,2 i december 2010

Dämpad expansion inom produktion och sysselsättning

PMI föll till 60,2 i december från 61,3 i november. Det innebär att den svenska industrikonjunkturen fortsätter att stärkas men i avtagande takt. En dämpning av ökningen inom både sysselsättningen och produktionen bidrog till nedgången av indexet. Sysselsättningen fortsatte att stiga men indexet föll tillbaka till 57,1 jämfört med 60,2 i november, medan indexet för produktionen minskade till 62,8 i december. Båda indexen befinner sig dock alltjämt i en expansiv fas. Orderingången steg till 63,6 i december från 60,4 i november. Det var framförallt efterfrågan från den inhemska marknaden som ökade, men även exportmarknaderna bidrog till uppgången. Företagens produktionsplaner för det närmaste halvåret har reviderats upp och en majoritet av företagen avser att öka produktionen. Rå- och insatsvaruprisindexet steg i december, men i något mindre omfattning än under november. Den globala ekonomiska återhämtningen och högre råvarupriser innebär att prisökningstakten i leverantörsledet fortsätter att stiga. Prisindexet nådde 71,9 i december jämfört med 70,8 i november. Nästa publicering av Inköpschefsindex: tisdagen den 1 februari 2011.