PMI steg till 48,9 i december

– och ger några ljusglimtar på en annars ganska grå industrihimmel

• 2011 PMI-totalt ökade till 48,9 i december jämfört med 47,6 i november. Konjunkturen fortsätter visserligen att försämras inom industrin, men uppgången i inköpschefsindex visar att takten i nedgången har stannat av något.

• Det största positiva bidraget kom från industriproduktionen, följt av leveranstiderna och sysselsättningen. Indexnedgången i orderingången var marginell, och den drevs främst från en svagare hemmamarknad.

• Indexet för industriföretagens produktionsplaner steg betydligt i december, men det är för tidigt att avgöra om ett trendbrott är förestående inte minst som orderstockarna fortsätter att krympa och den globala konjunkturen alltjämt är svag, vilket också märks av det låga pristrycket via fallande rå- och insatsvarupriser.

• Delindex för sysselsättningen närmade sig 50-strecket, men utifrån att efterfrågan fortfarande är svag och arbetsmarknaden följer orderläget med fördröjning, förutser vi att behovet av nyanställningar inom industrin fortsätter att vara begränsat de närmaste månaderna.

Nästa publicering: Onsdagen den 1 februari 2012

För ytterligare information: Cecilia Hermansson, Ekonomiska sekretariatet, Swedbank,
    tfn 08-5859 7720, cecilia.hermansson@swedbank.se