PMI steg till 49,0 i februari – återhämtning i industrin

• PMI-total noterades i februari till 49,0 vilket är en ökning med 1,9 indexenheter jämfört med januari (47,1). Därmed står det alltmer klart att nedgången i svensk industri har brutits och en återhämtning har inletts, men inte är i tillväxtzonen. Samtidigt har orderläget ljusnat i industrin, även om en trög omvärldskonjunktur och geopolitisk osäkerhet fortsatt kan sätta käppar i hjulet, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.
• Tre av fem delindex drog upp PMI-total i februari. Index för produktion svarade för det största positiva bidraget följt av orderingång och lager medan sysselsättning och leveranstider gav ett negativt bidrag.
• Industriföretagens inköpschefer har blivit mer optimistiska i sina affärsplaner men  avspeglas ännu inte i den faktiska produktionsutvecklingen. Index för produktionsplaner steg till 56,8 i februari, den högsta nivån på tolv månader men är långt under indexets historiska genomsnitt (63,5).
• Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser ökade i februari till 47,3 från 45,7 i januari. Pristrycket i industrin är fortsatt avtagande men inte i samma omfattning som tidigare i och med att indexet har stigit sedan bottennivåerna förra året, säger Jörgen Kennemar.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30. Undersökningen gjordes mellan 8–26 februari.

Nästa publicering av Inköpschefsindex: tisdagen den 2 april 2024

Jörgen Kennemar, Swedbank Group Communication, tfn 070-643 83 29
Anette Lindbom, Silf, tfn 08 – 752 16 70
Charlotte Nilsson, presskommunikatör, Swedbank, tfn 076-543 66 12

Se även bilagor för ytterligare detaljer.

Swedbank gör det möjligt för de många människorna och företagen att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 550 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se