PMI steg till 50,6 i juli

– den negativa trenden för industrin kom av sig

• PMI-totalt steg i juli till 50,6 jämfört med 48,4 i juni. Det innebär att försvagningen i den svenska industrikonjunkturen stannade av även om månatliga svängningar ska tas med viss försiktighet inte minst på grund av osäkerheten kring sommarmånaden juli och den fortsatt skakiga omvärldskonjunkturen.

• Samtliga delindex i PMI ökade under juli månad. Index för orderingången svarade för det största positiva bidraget till att PMI ökade följt av produktionen. Att indexet för sysselsättningen och leverantörernas leveranstider alltjämt befinner sig under 50-strecket tyder dock på att den marginella återhämtningen i industrikonjunkturen vilar på en bräcklig grund.

• Industriföretagens produktionsplaner för det närmaste halvåret har reviderats upp och nådde 54,9 i juli efter att har justerats ned under försommaren.

• Lägre globala råvarupriser och en starkare krona bidrog till att indexet för rå- och insatsvarupriser sjönk till 38,7 i juli från 44,0 i juni. Det var den lägsta noteringen sedan våren 2009 och signalerar ett fortsatt dämpat pristryck från den svenska industrin.

Nästa publicering: Måndagen den 3 september 2012

För ytterligare information: Jörgen Kennemar, Ekonomiska sekretariatet, Swedbank,
    tfn 08-5859 7730, jorgen.kennemar@swedbank.se