PMI steg till 52,8 i mars: stabilisering av industrikonjunkturen

• PMI-total uppvisade en marginell ökning i mars och noterades till 52,8 jämfört med 52,7 i februari. Det är andra månaden i rad som indexet ökade men det är snarare en stabilisering av industrikonjunkturen än att den har stärkts, säger Jörgen Kennemar ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.
• Samtliga delindexar i PMI-total uppvisade små förändringar i mars. Det största positiva bidraget kom från industrins lager och sysselsättning med 0,2 respektive 0,1 indexenheter medan orderingången drog ned totalindexet (0,2 indexenheter).
• Orderstocksomdömet sjönk i mars och innebar att indexet under årets första kvartal noterade den lägsta nivån på sex år. Företagens produktionsplaner rekylerade upp i mars efter det svaga februariutfallet. Osäkerhet om konjunkturen och turbulensen kring brexit försvårar dock företagens produktionsplaner. Riktningen i produktionsplanerna de närmaste månaderna kommer därför att bli intressant att bevaka, påpekar Jörgen Kennemar.
• Pristrycket från producentledet fortsätter att vara påtagligt lägre jämfört med i fjol även om indexet för leverantörernas rå- och insatsvarupriser steg till 51,3 i mars från 49,1 i februari.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30.

Nästa publicering av Inköpschefsindex: måndagen den 2 maj 2019.

För mer information:
Jörgen Kennemar, Public Affairs,Swedbank, tfn 070 643 83 29, jorgen.kennemar@swedbank.se
Anna  Sjöblom, Silf, tfn 073 518 70 11, ansj@silf.se

Taggar:

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 173 kontor i Sverige och 123 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2019 uppgick balansomslutningen till 2 507 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se

Citat

PMI-total uppvisade en marginell ökning i mars och noterades till 52,8 jämfört med 52,7 i februari. Det är andra månaden i rad som indexet ökade men det är snarare en stabilisering av industrikonjunkturen än att den har stärkts.
Jörgen Kennemar ansvarig för analysen av inköpschefsindex, Swedbank.