PMI steg till 53,5 i juni – industrikonjunkturen ljusnar

• PMI-totalt ökade till 53,5 i juni från 51,9 i maj, en ökning med 1,6 indexenheter. Uppgången var bred där samtliga delindex gav ett positivt bidrag till att PMI-totalt steg. Utfallet för juni visar att den svenska industrikonjunkturen har förbättrats ytterligare under våren och försommaren.

• Orderingången svarade för det största positiva bidraget till ökningen i PMI. Uppgången kom både från hemma- och exportmarknaden och som tog ytterligare ett kliv in i tillväxtzonen. Det har också satt positiva avtryck i företagens orderstockar.

• Företagens produktionsplaner har skruvats upp och nådde i juni 60,9 och är nu på de högsta nivåerna sedan sommaren 2011. Delindexet för sysselsättningen blev 47,8 i juni och visar att industriföretagen alltjämt att minska på personalstyrkan samtidigt som indexet för produktionen steg. Det innebär att produktiviteten i industrin fortsätter att öka.

• Prisökningstrycket i producentledet är fortsatt lågt även om indexet steg till 42,2 i juni från 41,6 i maj. En bristfällig efterfrågan och en tilltagande konkurrens begränsar sannolikt leverantörernas priser på rå- och insatsvaror.

För ytterligare information: Jörgen Kennemar, Swedbank, tfn 08-700 9804, jorgen.kennemar@swedbank.se

Nästa publicering av Inköpschefsindex: Torsdagen 1 augusti 2013