PMI steg till 58,2 i december 2009

– den förbättrade orderingången stärkte industrikonjunkturen

* PMI-totalt steg till 58,2 i december från 56,0 i november och nådde därmed den högsta nivån under 2009. Att PMI hamnade längre in i tillväxtzonen tyder på att den svenska industrikonjunkturen stärktes under fjolårets sista månad. * Orderingången svarade för det största positiva bidraget till att PMI-totalt steg. Det var framför allt orderingången från hemmamarknaden som förbättrades, medan motsvarande för exportmarknaden sjönk. Det förbättrade orderläget i industrin medförde också att index för produktionen steg och befinner sig nära 60-strecket. Att leveranstiderna fortsätter att stiga (56,3 i december) är ytterligare ett tecken på en starkare svensk industrikonjunktur, om än från en låg nivå. * Industriföretagen har reviderat upp sina produktionsplaner för det närmaste halvåret och index nådde i december 67,4 jämfört med 62,2 i november. Samtidigt är det färre industriföretag som minskar antalet anställda varför index för sysselsättningen fortsatte att stiga och nådde 49,5 i december. * Index för rå- och insatsvarupriser sjönk i december till 57,3 från 59,8 i november, trots stigande globala råvarupriser. Även om indexet har stigit med 29,4 enheter under de senaste tolv månaderna är pristrycket från leverantörsledet väsentligt lägre jämfört med 2008. ------- Total- och delindex för december 2009 (inom parentes värden från november 2009) 58,2 (56,0) +2,2 Totalindex 63,7 (57,9) +5,8 Orderingång 59,7 (59,0) +0,7 Produktion 49,5 (48,7) +0,8 Sysselsättning 56,3 (55,0) +1,3 Leverantörernas leveranstider 42,7 (41,3) +1,4 Lager 58,1 (59,7) -1,6 Orderingång export 66,3 (53,6) +12,7 Orderingång hemma 56,6 (53,6) +3,0 Orderstock 57,3 (59,8) -2,5 Leverantörernas rå- och insatsvarupriser 59,0 (57,0) +2,0 Import 67,4 (62,2) +5,2 Planerad produktion det närmaste halvåret ------- Nästa publicering: Måndagen den 1 februari 2010