PMI steg till 63,3 i september 2010

– högre produktion och orderingång stärker industrikonjunkturen

* PMI steg till 63,3 i september, jämfört med 60,6 i augusti. Expansionskraften i industrisektorn förstärktes därmed efter dämpningen i augusti. * De största positiva bidragen till uppgången står produktionen och orderingången för. Sysselsättningsökningen dämpades något, men företagens anställningsplaner är fortsatt uppåtriktade. Det tyder på att efterfrågan på arbetskraft inom industrin håller i sig efter de senaste årens kraftiga nedgång. * Indexet för planerad produktion föll tillbaka, men befinner sig fortfarande i en expansionsfas. * Index för rå- och insatsvarupriser vände uppåt och allt fler företag redovisar stigande priser. Omvärldskonjunkturen fortsätter sin återhämtning med stigande priser på insatsvaror som följd. Kronförstärkningen har dock inte i tillräcklig grad motverkat att allt fler svenska industriföretag ser priserna på sina insatsvaror stiga. Nästa publicering: Måndagen den 1 november 2010