PMI steg till 64,6 i september – men utbudsbrister bromsar

• PMI-total ökade med 4,5 indexenheter i september till 64,6 jämfört med augusti. Även om tredje kvartalet avslutades starkt är det en nedgång med 3,4 indexenheter jämfört med andra kvartalet. Den nedåtgående trenden i PMI-total tyder på att expansionen i industrin har tappat fart under de senaste månaderna samtidigt som utbudsbrister och leveransstörningar blivit en allt större utmaning för industrin, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.
  • Delindex för orderingång och produktion svarade för de största ökningarna i september och bidrog sammantaget med 3,6 indexenheter till ökningen i PMI-total följt av sysselsättning och leveranstider med vardera 0,9 indexenheter medan lager drog ned med knappt en indexenhet.
  • Leverantörernas leveranstider stiger och nådde en ny rekordnivå i september (88,3). Index för planerad produktion är dock kvar på höga nivåer (73,9 i september) även om risken för nedrevideringar kan komma senare i höst om bristen på insatsvaror blir långvarig eller skulle förvärras, säger Jörgen Kennemar
  • Kostnadstrycket i industrin fortsätter att öka och omfattar allt fler varugrupper. I september steg indexet för leverantörernas rå- och insatsvarupriser till 90,6 från 85,5 i augusti, vilket är den tredje högsta nivån i indexets historia.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30. Undersökningen gjordes mellan 10–28 september.

Nästa publicering av Inköpschefsindex: måndagen den 1 november 2021

Kontakt:
Jörgen Kennemar, Swedbank Public Affairs, tfn 070-643 83 29, jorgen.kennemar@swedbank.se
Anna Sjöblom, Silf, tfn 073-518 70 11, ansj@silf.se
Ralf Bagner, Swedbank Press Office, tfn 073-042 16 49, ralf.bagner@swedbank.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 154 kontor i Sverige och 80 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina.  Läs mer på www.swedbank.se

Taggar: