PMI–tjänster föll i september till 55,1: tillväxten bromsar in

• Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) sjönk i september till 55,1 från uppreviderade 58,6 i augusti och innebar att indexet för tredje kvartalet backade med åtta indexenheter jämfört med andra kvartalet. Det visar att tillväxten i tjänstesektorn bromsar in nu när industrikonjunkturen försvagas och hushållens köpkraft urholkas i spåren av den höga inflationen och de stigande räntekostnaderna, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex.
  • Leverantörernas leveranstider svarar för det största negativa bidraget till nedgången i PMI-tjänster följt av orderingång, affärsvolym och sysselsättning. Affärsvolymplanerna är mindre optimistiska och indexet backade i september för tredje månaden till 58,7, vilket är den lägsta nivån på över två år.
  • Index för leverantörernas insatsvarupriser steg till 81,2 i september från 76,3 i augusti. Det visar på ett fortsatt högt pristryck i tjänstesektorn men som sannolikt ha drivits upp högre av högre inköpskostnader på grund av kronförsvagningen och stigande energipriser.
  • Silf/Swedbanks PMI-Composite noterades i september till 53,5 jämfört med 56,3 i augusti och är femte månaden i rad som indexet backade. Tillväxten i näringslivet tappade därmed ytterligare fart under tredje kvartalet med risk för en svagare arbetsmarknad längre fram, säger Jörgen Kennemar.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30. Undersökningen för PMI-tjänster gjordes mellan 7–27 sept.

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster och PMI-Composite: torsdagen 3 november 2022

Kontakt:
Jörgen Kennemar, Swedbank Group Communication, tfn 070-643 83 29
Anna Sjöblom, Silf, tfn 073-518 70 11
Hannes Mård, presskommunikatör Swedbank, tfn 073-057 41 95

Se bilagor för ytterligare detaljer.

Swedbank ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 600 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se