• Swedbank/

PMI–tjänster föll till 48,6 i april: konjunkturåterhämtningen i tjänsteföretagen stannade av

• Inköpschefsindex för tjänster (PMI – tjänster) föll med 4 indexenheter till 48,6 i april jämfört med 52,6 i mars, vilket är första gången sedan november förra året som tillväxten i tjänsteföretagen stannade av. Även om månatliga svängningar ska tas med viss försiktighet visar totalindexet en blygsam återhämtning under den senaste tremånadersperioden (februari-april) jämfört med närmast föregående period.

• Samtliga delindex i PMI-tjänster minskade i april. Det största negativa bidraget stod affärsvolymen för följt av orderingången. Index för leverantörernas leveranstider är den enda delvariabel i PMI – tjänster som befann sig i tillväxtzonen trots att indexet sjönk.

• Tjänsteföretagens nyanställningsbehov fortsätter att dämpas och indexet för sysselsättningen nådde i april den lägsta nivån på över två år. Företagens produktionsplaner har skruvats ned, men fortfarande är det en övervikt som planerar produktionsökningar. Det tyder på att tjänsteföretagen har en mer positiv bedömning om det närmaste halvåret än vad de senaste månaderna hittills har uppvisat.

• Index för leverantörernas insatsvarupriser minskade till 52,1 i april från 53,8 i mars. Det innebär att prisökningstrycket i tjänstesektorn har dämpats i linje med det svagare efterfrågeläget.

Nästa publicering: Tisdagen den 5 juni 2012

För ytterligare information: Jörgen Kennemar, Ekonomiska sekretariatet, Swedbank,
     tfn 08-5859 7730, jörgen.kennemar@swedbank.se