PMI–tjänster föll till 49,8 i september: svagt avslut på tredje kvartalet

• Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) sjönk i september med 4,4 indexenheter till 49,8. Indexet stannade dock kvar i tillväxtzonen under tredje kvartalet på 52,1, men fortsätter att vara på en lägre nivå än det historiska genomsnittet för PMI-tjänster. Detta antyder om svagare tjänstekonjunktur än normalt, säger Jörgen Kennemar ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.

• Nedgången i PMI-tjänster var bred. Samtliga delindex sjönk mellan augusti och september där affärsvolym och orderingång svarade för det största bidraget till den månatliga nedgången i PMI-tjänster, med sammantaget 3,8 indexenheter.

• Tjänsteföretagens affärsplaner får betraktas som fortsatt expansiva med ett indextal på 60,3 i september. Men det finns risk för att tjänsteföretagens planer är för optimistiska på grund av det svagare orderläget, påpekar Jörgen Kennemar.

• Silf/Swedbanks PMI-Composite index drogs ned till 48,8 i september från 53,5 i augusti. Även om totalindexet stannade kvar i tillväxtzonen under årets tredje kvartal på 51,5 var det sjunde kvartalet i rad som indexet backade och visar på fortsatt avtagande konjunktur i svenskt näringsliv.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30.

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster och PMI-Composite: tisdagen den 5 november 2019.

För mer information:
Jörgen Kennemar, Swedbank Public Affairs, tfn 070 – 643 83 29, jorgen.kennemar@swedbank.se
Anna Sjöblom, Silf, tfn 073 – 518 70 11, ansj@silf.se

Taggar:

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 173 kontor i Sverige och 123 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2019 uppgick balansomslutningen till 2 507 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se

Citat

Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) sjönk i september med 4,4 indexenheter till 49,8. Indexet stannade dock kvar i tillväxtzonen under tredje kvartalet på 52,1, men fortsätter att vara på en lägre nivå än det historiska genomsnittet för PMI-tjänster. Detta antyder om svagare tjänstekonjunktur än normalt.
Jörgen Kennemar ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank