PMI–tjänster ökade till 53,9 i mars: tillväxt på stabilare grund

• Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) ökade till 53,9 i mars från 51,2 i februari och är fjärde månaden i rad som indexet är i tillväxtzonen (över 50-strecket). Det är den högsta indexnivån på över två år. Det är alltmer positiva tongångar i tjänstekonjunkturen hos landets större tjänsteföretag, och deras affärsplaner blivit mer expansiva, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex.
  • Samtliga delindex steg i mars och noterades över 50-nivån. Index för orderingång svarade för det största positiva bidraget till den månatliga uppgången i PMI-tjänster följt av sysselsättning, affärsvolym och leveranstider.
  • Index för rå- och insatsvarupriser backade till 60,8 i mars från 61,4 i februari. Även om pristrycket har svalnat i tjänstesektorn är det väsentligt högre jämfört med i industrin där motsvarande index noterades till 45,9, dvs sjunkande priser.
  • Silf/Swedbanks PMI-Composite steg till 52,8 i mars från 50,6 i februari och är femte månaden i rad som indexet stiger. Det stärker bilden av att konjunkturen fortsätter upp under inledningen av 2024 och ger goda förutsättningar för den kommande BNP-siffran för årets första kvartal, säger Jörgen Kennemar.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30. Undersökningen för PMI-tjänster gjordes under 12 – 25 mars.
Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster och PMI-Composite: tisdagen den 6 maj 2024

Se även bilagor för ytterligare detaljer.

Kontakt:
Jörgen Kennemar, Swedbank Group Communication, tfn 070-643 83 29
Anette Lindbom, Silf, tfn 08 – 752 16 70
Charlotte Nilsson, presskommunikatör, Swedbank, tfn 076-543 66 12

Swedbank gör det möjligt för de många människorna och företagen att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 550 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se