PMI–tjänster ökade till 58,6 i november: återhämtningen fortsätter

• Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) steg till 58,6 i november från uppreviderade 55,3 i oktober. Tjänstekonjunkturen har stärkts ytterligare och för fjärde månaden i rad är PMI-tjänster över det historiska snittet. Effekterna av den ökade smittspridningen och hårdare restriktioner från myndigheter har inte smugit sig in i de större tjänsteföretagen. Samtliga delindex steg i november vilket sticker ut jämfört med i eurozonen där PMI-talen backade, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.
  • Leverantörernas leveranstider svarade för nästan hälften av uppgången i PMI-tjänster följt av affärsvolym, sysselsättning och orderingång. Leveranstiderna steg i november till den högsta nivån sedan april och frågan är om det är utbudsbegränsningar som vi såg i våras eller om det är ett tecken på ett ökat efterfrågetryck, säger Jörgen Kennemar. Något vi får återkomma till senare.
  • Tjänsteföretagens affärsplaner får betraktas som fortsatt expansiva även om de blev något mindre expansiva i november. Indexet sjönk till 59,9.
  • Silf/Swedbanks PMI-Composite index noterades till 58,7 i november, den högsta nivån på två år. Det tyder på en robust tillväxt i svenskt näringsliv, även om det finns stora branschvisa skillnader.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30. Undersökningen för PMI-tjänster gjordes mellan 10–27 november.

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster och PMI-Composite: torsdagen den 7 januari 2021

Kontakt:
Jörgen Kennemar, Swedbank Public Affairs, tfn 070-643 83 29, jorgen.kennemar@swedbank.se
Anna Sjöblom, Silf, tfn 073-518 70 11, ansj@silf.se
Ralf Bagner, Swedbank Press Office, tfn 073-042 16 49, ralf.bagner@swedbank.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 160 kontor i Sverige och 96 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina.  Läs mer på www.swedbank.se

Effekterna av den ökade smittspridningen och hårdare restriktioner från myndigheter har inte smugit sig in i de större tjänsteföretagen. Samtliga delindex steg i november vilket sticker ut jämfört med i eurozonen där PMI-talen backade.
Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank