PMI–tjänster ökade till 69,1 i juli: stark inledning av tredje kvartalet

• Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) noterades till 69,1 i juli från uppreviderade 67,9 i juni. Det är den näst högsta nivån i indexets historia och visar att tjänstekonjunkturen fortsätter att stärkas på bred front och som kan få ytterligare stöd när coronarestriktionerna dras tillbaka, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.
  • Tre av fyra delindex steg i juli. Orderingång och sysselsättning svarade för de största ökningarna och drog upp PMI-tjänster med sammantaget 1,7 indexenheter medan leveranstiderna backade och gav ett negativt bidrag (0,7 indexenheter).
  • Index för leverantörernas insatsvarupriser är kvar på historiskt höga nivåer och visar att stigande insatsvarupriser är utbrett i tjänstesektorn även om indexet dämpades i juli till 81,2 från 82,2 i juni.
  • Silf/Swedbanks PMI-Composite index noterades till 68,0 i juli jämfört med 67,2 i juni. Det innebär att svenskt näringsliv fortsätter att expandera men drivs allt mer av tjänstesektorn medan uppgången i industrin börjar plana ut. Under perioden maj-juli steg PMI-tjänster med 5,7 indexenheter jämfört med  föregående period (feb-mar) medan motsvarande ökning för tillverkningsindustrin begränsades till 0,7 indexenheter. Omslaget mot en starkare tjänstekonjunktur är också positiva nyheter för svensk arbetsmarknad, säger Jörgen Kennemar.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30. Undersökningen för PMI-tjänster gjordes mellan 7–28 juli.

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster och PMI-Composite: fredagen den 3 september 2021

Kontakt:
Jörgen Kennemar, Swedbank Public Affairs, tfn 070-643 83 29, jorgen.kennemar@swedbank.se
Anna Sjöblom, Silf, tfn 073-518 70 11, ansj@silf.se
Ralf Bagner, Swedbank Press Office, tfn 073-042 16 49, ralf.bagner@swedbank.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 154 kontor i Sverige och 80 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina.  Läs mer på www.swedbank.se

Citat

Det är den näst högsta nivån i indexets historia och visar att tjänstekonjunkturen fortsätter att stärkas på bred front.
Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank