PMI–tjänster sjönk i december till 53,0: nedkylningen fortsätter

• Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) noterades till 53,0 i december jämfört med 54,3 i november vilket är andra månaden i rad som indexet backade. Det visar att tjänstekonjunkturen fortsätter att försvagas och även om indexet antyder fortsatt tillväxt i de större tjänsteföretagen har vi sannolikt ännu inte sett de fulla effekterna av en svagare industrikonjunktur och ett lägre bostadsbyggande samtidigt som hushållens konsumtionsutrymme krymper, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex.
  • Delindex för sysselsättning svarade för den största nedgången i december men är fortfarande över 60-nivån, vilket tyder på ett utbrett nyanställningsbehov i de större tjänsteföretagen. Orderingång backade för andra månaden i rad och noterades i december under 50-strecket för första gången på två år samtidigt som leveranstiderna avtog medan delindex för affärsvolym ökade mellan november och december.
  • Index för leverantörernas insatsvarupriser steg till 73,0 i december jämfört 72,1 i november. Det är långt högre än det historiska genomsnittet (58,0) och visar att prisökningar i tjänstesektorn är fortsatt utbrett trots en svagare konjunktur.
  • Silf/Swedbanks PMI-Composite föll i december till 51,0 från 51,9 i november. Det är den lägsta nivån sedan sommaren 2020 och stärker bilden av en allt svagare konjunktur i svenskt näringsliv, säger Jörgen Kennemar.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30. Undersökningen för PMI-tjänster gjordes mellan 7-22 dec.

Nästa publicering av Inköpschefsindex - tjänster och PMI-Composite: fredagen den 3 februari 2023

Kontakt:
Jörgen Kennemar, Swedbank Group Communication, tfn 070-643 83 29, jorgen.kennemar@swedbank.se
Anna Sjöblom, Silf, tfn 073-518 70 11, ansj@silf.se
Ralf Bagner, pressansvarig Swedbank, tfn 073-042 16 49, ralf.bagner@swedbank.se

Swedbank ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 600 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se