• Swedbank/

PMI–tjänster sjönk till 47,7 i maj: konjunkturutvecklingen i tjänstesektorn tappade ytterligare fart

• Inköpschefsindex för tjänster (PMI – tjänster) minskade till 47,7 i maj jämfört med 48,6 i april. Det innebär att konjunkturen för andra månaden i rad befann sig utanför tillväxtzonen och totalindexet nådde den lägsta nivån sedan slutet av 2009.

• Samtliga delindex i PMI-tjänster minskade förutom indexet för affärsvolymen. Det största negativa bidraget stod orderingången för. Även delindex för leverantörernas leveranstider krympte. Tjänsteföretagen fortsatte dessutom att revidera ner personalbehovet.

• Tjänsteföretagens planerade affärsvolym för de kommande 6 månaderna sjönk men signalerade trots detta om fortsatt expansion, om än i något mindre omfattning. Index för orderstockarna föll dock tillbaka med hela 3,4 indexenheter.

• Index för leverantörernas insatsvarupriser minskade till 51,1 och visade på ett lägre kostnadstryck för tjänsteföretagen. Det sammanföll med en ökad omvärldsoro och vikande efterfrågan, vilket har lett till en minskad andel inköpschefer som rapporterar om stigande eller oförändrade insatsvarupriser.

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster: Onsdagen den 4 juli 2012

För ytterligare information: Magnus Alvesson, Ekonomiska sekretariatet, Swedbank, tfn 08-5859 3341, magnus.alvesson@swedbank.se