PMI–tjänster sjönk till 50,5 i februari: tillväxt på bräcklig grund

• Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) backade till 50,5 i februari från 51,5 i januari och är tredje månaden i rad som indexet är i tillväxtzonen (över 50-strecket). Även om konjunkturen i de större tjänsteföretagen har förbättrats sedan i höstas och affärsplanerna stiger är det en bräcklig och trög återhämtning som framträder. Framför allt när både orderingång och sysselsättning i totalindexet befinner sig utanför tillväxtzonen, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex.
• Delindex för sysselsättning svarade i februari för det största negativa bidraget till nedgången i PMI-tjänster följt av affärsvolym och leveranstider medan orderingång gav ett positivt bidrag till totalindexet.
• Det avtagande pristrycket i tjänstesektorn bröts i februari.  Index för rå- och insatsvarupriser steg till 62,4 i februari från 56,4 i januari och är den högsta nivån på sex månader.
• Silf/Swedbanks PMI-Composite stod i stort sett stilla i februari och noterades till 50,1 jämfört med 50,2 i januari. Indexet stärker bilden av att konjunkturen i näringslivet har förbättrats. Men ännu finns det frågetecken kring styrkan i uppgången med risk för att tillväxten dröjer på grund av den svaga omvärldskonjunkturen, säger Jörgen Kennemar.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30. Undersökningen för PMI-tjänster gjordes under 8 – 26 februari.

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster och PMI-Composite: tisdagen den 3 april 2024

Jörgen Kennemar, Swedbank Group Communication, tfn 070-643 83 29
Anette Lindbom, Silf, tfn 08 – 752 16 70
Charlotte Nilsson, presskommunikatör, Swedbank, tfn 076-534 66 12

Se även bilagor för ytterligare detaljer.

Swedbank gör det möjligt för de många människorna och företagen att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 550 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se