PMI–tjänster steg till 49,2 i juni: kraftig uppgång efter vårens fall

• Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) noterades till 49,2 i juni från uppreviderade 41,6 i maj. Sedan bottennivån i april har indexet stigit med 9,5 indexenheter och innebär att fallet i tjänstekonjunkturen har stannat upp. Den snabba återhämtningen är delvis en rekyl efter den djupa nedgången i våras men får också stöd av de lättnader som gjorts gällande restriktionerna mot coronaviruset, säger Jörgen Kennemar ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.
  • Delindex för orderingång svarade för det största månatliga bidraget till ökningen i PMI-tjänster (5,6 indexenheter) följt av produktion (4,4 indexenheter) medan indexet för sysselsättningen steg marginellt men signalerar fortsatt minskad sysselsättning. Delindex för leverantörernas leveranstider sjönk i juni och drog ned PMI-tjänster med 2,7 indexenheter, sannolikt till följd av minskade utbudshinder.
  • Tjänsteföretagens affärsplaner blev mer optimistiska i juni. Det är första gången på fyra månader som indexet är tillbaka i tillväxtzonen (53,8), vilket är en positiv konjunktursignal.
  • Silf/Swedbanks PMI-Composite index steg till 48,7 i juni från uppreviderade 41,1 i maj. Även om uppgången för en enskild månad inte ska övertolkas har den nedåtgående trenden brutits och nästkommande månader kommer att bli ett test om återhämtningen i näringslivet fortsätter, säger Jörgen Kennemar.

Kontakt:

Jörgen Kennemar, Swedbank Public Affairs, tfn 070- 643 83 29, jorgen.kennemar@swedbank.se

Anna Sjöblom, Silf, tfn 073 – 518 70 11, ansj@silf.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 161 kontor i Sverige och 96 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Läs mer på www.swedbank.com/sv

Citat

Den nedåtgående trenden har brutits och nästkommande månader kommer att bli ett test om återhämtningen i näringslivet fortsätter.
örgen Kennemar ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank