PMI–tjänster steg till 51,8 i januari: ljusning men trög orderingång

•    Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) noterades till 51,8 i januari från 50,3 i december och är andra månaden i rad som indexet är i tillväxtzonen.  Ökningen innebär en ljusning i tjänstesektorn, men med ett svagt orderläge och en sysselsättning som fortsätter att tappa fart, är det en fortsatt bräcklig grund, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex.
•    Delindex för affärsvolym  svarade i januari för det största positiva bidraget till ökningen i PMI-tjänster följt av leveranstider medan orderingång och sysselsättningen drog ned totalindexet.
•    Pristrycket sjunker i tjänstesektorn, vilket är positiva nyheter för Riksbanken.  Index för rå- och insatsvarupriser sjönk till 55,9 i januari från 57,8 i december och är den lägsta nivån på sju månader.
•    Silf/Swedbanks PMI-Composite noterades till 50,5 i januari från 49,8 i december. Det är fjärde månaden i rad som indexet ökade. Uppgången stärker bilden av att konjunkturavmattningen i näringslivet har bottnat men med risk för att tillväxten dröjer på grund av den svaga omvärldskonjunkturen, säger Jörgen Kennemar.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30. Undersökningen för PMI-tjänster gjordes under 10 – 26 januari.

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster och PMI-Composite: tisdagen den 5 mars 2024

Jörgen Kennemar, Swedbank Group Communication, tfn 070-643 83 29
Anette Lindbom, Silf, tfn 08 – 752 16 70
Charlotte Nilsson, presskommunikatör, Swedbank, tfn 076-543 66 12

Se även bilagor för ytterligare detaljer.

Swedbank gör det möjligt för de många människorna och företagen att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 550 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se