PMI–tjänster steg till 54,1 i augusti: uppgång men från låg nivå

• Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) steg i augusti till 54,1 från 52,5 i juli och nådde den högsta nivån sedan mars i år. Uppgången kom till största delen via en ökad orderingång som vi vet kan uppvisa stora månatliga svängningar, vilket gör att augustiutfallet inte ska övertolkas, säger Jörgen Kennemar ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.

• Delindex för orderingång rekylerade upp i augusti efter svaga utfall i juni och juli och svarade för det största bidraget till ökningen i PMI-tjänster följt av delindex för sysselsättning. Delindex för affärsvolym stod däremot stilla medan kräftgången för leverantörernas leveranstider fortsatte för femte månaden i rad och antyder om ett fortsatt dämpat efterfrågetryck i tjänstesektorn.

• Index för leverantörernas insatsvarupriser steg till 54,3 i augusti från 52,7 i juli. Tjänsteföretagens affärsplaner är fortsatt expansiva men har gradvis justerats nedåt i takt med en svagare omvärldkonjunktur och nådde 60,3 i augusti.

• Silf/Swedbanks PMI-Composite index noterades till 53,6 i augusti från uppreviderade 52,4 i juli drivet av tjänstesektorn. Det är andra månaden i rad som aktiviteten i näringslivet steg under tredje kvartalet om än från en låg nivå. Även om det är en positiv konjunktursignal så är riskerna på nedsidan fortsatt stora, säger Jörgen Kennemar.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30.

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster och PMI-Composite: torsdagen den 3 oktober 2019.

För ytterligare information, kontakta:
Jörgen Kennemar, Swedbank Public Affairs, tfn 070 – 643 83 29, jorgen.kennemar@swedbank.se
Anna Sjöblom, Silf, tfn 073 – 518 70 11, ansj@silf.se

Taggar:

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 172 kontor i Sverige och 122 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 juni 2019 uppgick balansomslutningen till 2 480 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se

Citat

Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) steg i augusti till 54,1 från 52,5 i juli och nådde den högsta nivån sedan mars i år. Uppgången kom till största delen via en ökad orderingång som vi vet kan uppvisa stora månatliga svängningar, vilket gör att augustiutfallet inte ska övertolkas.
Jörgen Kennemar ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank