PMI–tjänster steg till 54,8 i juli: tjänstekonjunkturen stärktes

• Inköpschefsindex för tjänster (PMI – tjänster) ökade till 54,8 i juli jämfört med 47,4 i juni. Det innebär att totalindexet är tillbaka i tillväxtzonen efter att ha visat på en konjunkturförsvagning under hela det andra kvartalet i år. Den stora uppgången, på drygt 7 indexenheter, ska dock tolkas med stor försiktighet med tanke på att juli är en semestermånad.

• Samtiga delindex i PMI-tjänster steg i juli. Orderingången stod för det största positiva bidraget till totalindexet, och även delindexen för sysselsättning och affärsvolym hamnade i tillväxtzonen. Delindexet för leverantörernas leveranstid var, om än det steg, fortsatt utanför tillväxtzonen.

• Indexet för orderstockarna ökade med drygt 10 indexenheter. Trots detta steg tjänsteföretagens planerade affärsvolym för de kommande sex månaderna endast marginellt, från 54,1 i juni till 56,2 i juli. Det tyder på en kvarvarande försiktighet i ljuset av den oroliga omvärldskonjunkturen.

• Index för leverantörernas insatsvarupriser sjönk tillbaka och noterade 49,6 i juli. En svag global efterfrågan samt en starkare kronkurs bidrog sannolikt till att tjänsteföretagen mötte ett oförändrat kostnadstryck.

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster: Onsdagen den 5 september 2012

För ytterligare information: Magnus Alvesson, Ekonomiska sekretariatet, Swedbank, tfn 08-5859 3341, magnus.alvesson@swedbank.se