Regeringens budget mager för privatekonomin

Regeringens budget för 2023 är privatekonomiskt tunn, men innehåller bland annat höjt reseavdrag, sänkt drivmedelsskatt och lägre skatt för de som fortsätter att arbeta efter att de fyllt 65. Den temporära höjningen av inkomsttaket i a-kassan permanentas också. Det visar Swedbanks analys av höstbudgeten.

– Det här är en ganska mager budget ur ett privatekonomiskt perspektiv med få förslag till relativt få grupper. Den innehåller i stort sett inga överraskningar, men jag är lite förvånad över att regeringen inte höjer bostadstillägget temporärt för pensionärer och för de som lever på sjuk- eller aktivitetsersättning, säger Arturo Arques Swedbank och sparbankernas privatekonom.

Lägre skatt på arbete för de som fyllt 65 år
Den temporära höjningen av inkomsttaket i a-kassan permanentas. Det innebär att den högsta ersättning man kan få vid arbetslöshet ligger kvar på 26 400 kronor per månad. Jobbskatteavdraget höjs med 400 till 500 kronor per månad för de som har fyllt 65 år vid ingången av nästa år, vilket innebär lägre inkomstskatt för de som fortsätter arbeta.

Höjt reseavdrag – men inte för elbilar
Skatten på bensin och diesel sänks med en krona vid pump (80 öre i punktskatt och 20 öre i mervärdesskatt). Även reseavdraget förstärks, både för egen bil och förmånsbil. Men höjningen gäller inte för elbilar, där bibehålls nuvarande avdrag.

– Arbetslösa, de som fortsätter att arbeta efter att de fyllt 65 år och bilägare hör till de som gynnas av regeringens budget. Men även barnfamiljer får en liten lättnad eftersom det temporära tillägget till bostadsbidraget förlängs till i sommar, säger Arturo Arques.

Högkostnadsskydd för elpriser
Kompensationen för de höga elpriserna inkluderas inte i budgetpropositionen utan kommer läggas fram separat. Högkostnadsskyddet uppgår till 50 öre per kWh i elområde 3 och 79 öre per kWh i elområde 4. Stödet betalas ut i en klumpsumma och grundas på elförbrukning oktober 2021 till september 2022.

– Elstödet kommer att göra stor skillnad inte minst för företagare och villaägare i elprisområde tre och fyra, säger Arturo Arques.

Se även bilaga för mer information och tabeller.

Kontakt:
Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62
Madelén Falkenhäll, hållbarhetsekonom, tfn 076-790 16 38
Hannes Mård, presskommunikatör, tfn 073 057 41 95
www.swedbank-aktiellt.se/blogg/arques
www.swedbank.se/privatekonomi

Swedbank ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank Group är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 600 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se