• Swedbank/

Regeringsrätten bekräftar att viss omvandling av preferensaktier inte är skattepliktig

Samtliga preferensaktier i Swedbank kommer år 2013 att omvandlas till stamaktier i banken, enligt bestämmelser i bankens bolagsordning. Skatterättsnämnden meddelade den 7 november 2008 att en sådan obligatorisk omvandling inte utgör en skattepliktig avyttring. Regeringsrätten har nu den 14 maj 2009 fastställt Skatterättsnämndens förhandsbesked. Skattskyldighet inträder därmed först den dag i framtiden då stamaktierna i sin tur säljs. Att omvandlingen inte utgör en skattepliktig transaktion överensstämmer med vad som tidigare kommunicerats av Swedbank, då med stöd av Skatterättsnämndens beslut. Domen och förhandsbeskedet avser endast den obligatoriska omvandlingen som genomförs år 2013. Frivillig omvandling, som kan ske dessförinnan på begäran av preferensaktieägare i enlighet med bestämmelser i bankens bolagsordning, anses utgöra en skattepliktig avyttring redan då preferensaktierna omvandlas till stamaktier. Ersättningen anses vara marknadsvärdet av stamaktierna i omvandlingsögonblicket. För ytterligare information: Thomas Backteman, Koncernkommunikationsdirektör, tfn 070-831 11 66 Emma Bergfeldt, presskontakt, tfn, 070-203 49 99