• Swedbank/

Så kan bröllopet bli ett fantastiskt minne – utan att sätta spår i plånboken flera år senare

Ett bröllop för ett femtiotal gäster kan kosta runt 80 000 kronor men kan också gå loss på över 350 000 kronor. Det visar nya beräkningar från Swedbank. Genom att prioritera, planera och hålla sig till sin budget kan bröllopsdagen bli ett fantastiskt minne – utan att äktenskapet startar på ekonomiskt minus.

De senaste två åren har det genomförts 26 procent färre vigslar jämfört med tidigare år. Efter två år med restriktioner och begränsningar kan man tänka sig att många par har skjutit på sina bröllopsplaner och att det därför kan bli rusning till kyrkor och rådhus i sommar. För många kan det innebära att man har fått lite mer tid på sig att spara ihop pengar och det kan behövas, för bröllop kan kännas ordentligt i plånboken.

- Ett enklare bröllop med ett femtiotal gäster kan kosta runt 85 000-110 000 kronor beroende på vilken typ av efterföljande fest man har. Gör man dyrare val kan det dra iväg och kosta mer än tre gånger så mycket. Med 100 gäster kan bröllopet gå på över en halv miljon, säger Madelén Falkenhäll, privatekonomisk expert på Swedbank.

Utöver alla kostnader i samband med bröllopet tillkommer en eventuell bröllopsresa.

Prata, planera och budgetera
Ett bröllop kan kosta väldigt mycket pengar. Det kan vara klokt att prata ihop sig om vad som känns viktigt till bröllopet, så man lägger pengarna på rätt saker. Om man på förhand vet vad man inte vill göra avkall på, kan man kanske hitta annat att i stället spara in på.

- För en del kan brudklänningen vara det viktigaste, medan andra kanske prioriterar själva festen eller bröllopsresan. Oavsett vilket är det viktigt att göra en budget och försöka vara så detaljerad som möjligt, då blir det lättare att hålla budgeten och lägga pengarna på rätt saker, säger Madelén Falkenhäll.

Börja spara i god tid
De som planerar sitt bröllop i god tid kan tjäna mycket på det, eftersom man då kan hinna spara ihop en ansenlig summa pengar. Sparar man till exempel 1 000 kronor per månad per person under fem år får man tillsammans ihop 120 000 kronor.

- En av de första frågorna man bör ställa sig när man planerar sitt bröllop är vad man har råd med. Har man den utgångspunkten, i stället för vad man skulle vilja ha för bröllop, så ökar sannolikheten att det inte bara blir en dag att minnas utan också en som inte spräcker plånboken. Sedan får man börja spara, säger Madelén Falkenhäll.

Lån till bröllop kan ge en tuff ekonomisk start på äktenskapet
Många brudpar ber sina föräldrar om hjälp ekonomiskt, man kan också önska sig pengar i bröllopspresent. Däremot ska man försöka undvika att låna pengar till bröllop. Även om det blir ett fantastiskt minne är det ändå tråkigt att ha något att betala tillbaka på under många år framåt. För ett lån på 150 000 kronor ska man betala 2 800 kronor per månad i fem år.

- Åren efter bröllop innebär för många par att man bildar familj och kanske köper en bostad. Det kostar pengar och har man med sig ett lån från bröllopet kan det kännas extra i plånboken. Dessutom räknas alla befintliga krediter in i när man ansöker om nya lån för till exempel en bostad, säger Madelén Falkenhäll.

Se tips och tabeller i den bifogade pdf:n.

Kontakt:
Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62
Madelén Falkenhäll, senioranalytiker, tfn 076-790 16 38
Ralf Bagner, pressansvarig, tfn 073-042 16 49
www.swedbank.se/privatekonomi

Swedbank ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 600 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se