Så kan reformer i pensionssystemet ge högre och mer jämställda pensioner

Kvinnor har lägre pensioner än män, och bara var femte kvinna känner sig trygg med att pensionssystemet kommer att ge en rimlig pension. Genom att justera i tjänstepension och i premiepensionen kan pensionerna bli högre och till viss del mer jämställda. Det visar en analys från Swedbank.

Pensionssystemet ger omkring 70 procent av slutlönen i pension, förutsatt att man jobbar fram till sin pensionsålder. För de flesta innebär det en relativt god ekonomi som pensionär. Men för de som haft en låg lön kan det vara mer utmanande.

– Det är i de kvinnodominerade branscherna som lönerna oftast är som lägst. Därför är det också många kvinnor som får en låg pension. Det som skulle ge störst effekt på kvinnors pension är alltså en högre lön. Men med justeringar inom pensionssystemet kan pensionerna trots allt bli både högre och till viss del mer jämställda, säger Madelén Falkenhäll, hållbarhetsekonom på Swedbank.

Större andel av den allmänna pensionen på börsen kan öka avkastningen
Ett sätt att höja pensionerna på sikt kan vara att fördela om avsättningarna och höja den del som går till premiepension från 2,5 till 5 procent av lönen, samtidigt som avsättningen till inkomstpensionen sänks med motsvarande. Det höjer allas pensioner, men kan få en förhållandevis större betydelse för de med lägre lön.

– För en undersköterska eller butikspersonal i början av sitt arbetsliv skulle en ökad avsättning till premiepensionen höja pensionen med tusenlappar varje månad, beroende på den långsiktiga avkastningen, säger Madelén Falkenhäll.

Justerad tjänstepension kan göra pensionen mer jämställd
Justeringar i tjänstepensionen kan vara ett annat sätt att höja pensionen för de med lägre löner. Genom att höja den nedre avsättningen från 4,5 till 7 procent skulle tjänstepensionen bli knappt 2 500 kronor högre för butiksbiträdet som precis börjat jobba.

– Högre avsättning till tjänstepension för de med lägre lön skulle innebära att många som arbetar i kvinnodominerande branscher kan få en bättre pension. Det är värt att titta vidare på hur en sådan reform skulle kunna finansieras, säger Madelén Falkenhäll.

Se bilaga för ytterligare detaljer.

Kontakt:
Madelén Falkenhäll, hållbarhetsekonom, tfn 076-790 16 38
Hannes Mård, pressansvarig, tfn 073-057 41 95
www.swedbank.se/privatekonomi
www.swedbank.se/framtid

Swedbank ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank Group är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 550 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se