• Swedbank/

Sämre pension än väntat för en tredjedel – men det finns sätt att stärka privatekonomin

Var tredje som närmar sig pensionsåldern uppger att deras pension kommer bli sämre än vad de tidigare trott. Knappt hälften har också upptäckt att det finns saker de hade tänkt göra som pensionär som de nu inser att de inte kommer ha råd med. Det visar en undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Swedbank. Men det finns sätt att påverka hur ekonomin som pensionär blir.

66 procent av de över 55 år uppger att de har koll på hur mycket de kommer få i pension. Av 64-65-åringarna vet 86 procent på ett ungefär hur mycket de kommer få i pension. Samtidigt har många också upptäckt att deras pension kommer bli sämre än vad de trodde, och inser att det finns saker som de planerat att göra som inte kommer bli av.

- Allt fler som närmar sig pensionsåldern har koll på hur mycket de kommer få i pension. Det är positivt eftersom man då vet vad man har att förhålla sig till och kan förbereda sin ekonomi för det. Vill man kunna påverka sin pension ordentligt är det dock bra att ha koll på pensionen så tidigt som möjligt. Då ökar förutsättningarna att pensionen blir bra och man får en hållbar ekonomi som pensionär, säger Madelén Falkenhäll, hållbarhetsekonom på Swedbank.

Många önskar att de gjort andra val tidigare i livet
Många önskar att de hade gjort saker annorlunda tidigare i livet för en högre pension. 43 procent önskar att de hade börjat spara till sin pension tidigare och/eller att de sparat mer. 28 procent av kvinnorna önskar att de hade valt ett annat yrke med högre lön och därmed fått en högre pension. 21 procent önskar att de hade satt sig in i mer hur pensionen funkar.

- När det bara är några år kvar innan man slutar jobba kan det vara svårt att påverka själva pensionen. Men man kan på andra sätt påverka sin privatekonomi, som att se över sina återkommande utgifter eller amortera extra på eventuella lån. På så sätt minskar man utgiftssidan och får bättre ekonomiska marginaler som pensionär, säger Madelén Falkenhäll.

Många vill jobba längre – en väg till högre pension
Ett direkt sätt att påverka pensionen är att arbeta några år längre än ordinarie pensionsålder. Det är också något som många tänker göra. Bland 64-65-åringarna är det hela 60 procent som planerar att fortsätta jobba efter 66-årsdagen. Nästan 30 procent planerar att jobba tills de är 68 år eller längre.

- För de som orkar och har möjlighet är ett förlängt arbetsliv ett bra sätt att öka pensionen, eftersom fler år i arbete ger mer i pension. De som fyllt 65 år och fortsätter att arbeta får dessutom sänkt inkomstskatt från och med nästa år i och med att jobbskattevadraget höjs för den gruppen, säger Madelén Falkenhäll.

Men för de flesta är det inte pengarna som är den främsta anledningen till att man vill förlänga arbetslivet, utan för att man tycker att det är roligt och socialt att jobba. 23 procent uppger dock att de inte kan arbeta längre eftersom de inte orkar fysiskt. Av de med lägst lön är det så många som 45 procent som inte orkar jobba längre.

Så får du en trygg och hållbar ekonomi som pensionär – tips från Swedbank

• Gå in en gång per år på minpension.se och gör en pensionsprognos, då ser du hur din pension kommer att bli. Ju tidigare du får koll, desto längre tid har du på dig att själv påverka genom exempelvis eget sparande.
  • Är du över 54 år kan du även via uttagsplaneraren på minpension.se se hur din pension ändras utifrån hur du väljer att ta ut din pension.
  • Stresstesta din ekonomi genom att prova att leva på den inkomst du kommer få i pension i några månader. Då blir det tydligt hur din ekonomi kommer att bli och vilka förändringar du kan behöva göra.
  • Om du kan arbeta ett eller två år efter du har fyllt 66 år så gör det stor skillnad på din pension.
  • Förbered din ekonomi inför pensionen. Amortera till exempel extra på lån, se över prenumerationer, avtal och försäkringar för att minska dina utgifter som pensionär.
  • Har du ett sparande till din pension kan det vara klokt att öka det. Börjar man spara lite senare i livet får man räkna med att spara lite mer varje månad för att få önskad effekt. Men även små belopp gör skillnad på sikt.
  • Se över hur ditt sparande till pension med jämna mellanrum och minska risken i sparandet när du närmar dig att ta ut pensionen.

För mer information:
Madelén Falkenhäll, hållbarhetsekonom, tfn 076-790 16 38
Hannes Mård, presskommunikatör, tfn 073-057 41 95
www.swedbank.se/privatekonomi
www.swedbank.se/framtid

Undersökningen är gjord av Kantar Sifo i oktober 2022. 1 940 respondenter i åldern 55-65 år deltog i undersökningen. Se även bilaga för tabeller.

Swedbank ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank Group är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 600 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se