• Swedbank/

Seminarium under Almedalsveckan: Varför tar inte alla ansvar för ungas första jobb?

Hur ser arbetsmarknaden för ungdomar ut idag? Vad kan man göra åt ungdomsarbetslösheten? Är det endast en politisk fråga? Vilket ansvar har näringslivet för arbetslösheten bland ungdomar?

Dessa är några av frågeställningarna som kommer att belysas på Swedbanks seminarium under Almedalsveckan.

Dag:              Tisdagen 6 juli 2010
Tid:                kl. 9.00 – 11.30
Plats:             Clarion Hotel Wisby Vinterträdgården

Seminariet som är en del av Swedbanks samhällsprojekt Unga Jobb, vill belysa den aktuella situationen och visa på vad näringslivet och andra kan göra för att påverka. Tillsammans med företrädare för regering och opposition, näringsliv och fackförbund kommer här en av valets viktigaste frågor att belysas utifrån några mindre konventionella vinklar. Seminariet kommer också visa att det går att påverka arbetssökande ungdomars situation.

Medverkar gör bland andra Michael Wolf, VD och koncernchef Swedbank, Sven-Otto Littorin, Arbetsmarknadsminister, Stefan Löfven, förbundsordförande IF Metall, Kenneth Bengtsson, VD ICA och Magdalena Gerger, VD Systembolaget.

Moderator är Peter Nygårds, Swedbank. Se fullständigt program i bifogat dokument.

Välkommen!

För ytterligare information:
Lars Ericson, chef Organisationskunder, Swedbank, tfn: 070-538 38 26
Erik Forsman, projektledare, Organisationskunder, Swedbank, tfn: 070-661 23 53
Anna Sundblad, presschef, Swedbank, tfn: 070-321 39 9
5

Swedbank är banken för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder Swedbank ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har ca 9,5 miljoner privatkunder och ca 535 000 företagskunder med 377 kontor i Sverige och 224 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i Norden, USA, Kina, Japan, Ryssland och Ukraina. Per den 31 mars 2010 uppgick balansomslutningen till 1 890 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se