Silf/Swedbank Inköpschefsindex: Nytt index och ny säsongrensningsmetod 2019

Composite index

Från och med januari 2019 kommer Silf/Swedbank att publicera ett Composite index för inköpschefsindex. Composite indexet bygger på inköpschefsindex för tillverkningsindustrin och för tjänstesektorn och baseras på ca 400 företag. SCB:s vikter för produktionsvärdeindex (PVI) används, där industrin får en vikt om 28 procent och tjänstesektorn för 72 procent. Sammanvägningen bygger på säsongrensade värden från de traditionella undersökningarna från och med oktober 2005. Composite index är en snabb månatlig konjunkturindikator för hela ekonomin och samvarierar väl med BNP-tillväxten. Indexet publiceras tredje vardagen i varje månad kl 08.30 i samband med att tjänste-PMI offentliggörs. Skiljelinjen mellan upp- och nedgång i konjunkturen har – i linje med amerikansk praxis – fastställts till 50. Någon överdriven exakt tillämpning av denna gräns eller ”neutral” tillväxtzon bör dock inte göras.

Ny säsongrensningsmetod

Silf/Swedbank kommer från och med i januari 2019 att använda en utveckling av X-11 algoritmen som säsongrensning (X-13-ARIMA-SEATS) för inköpschefsindex både för industrin och för tjänstesektorn. Programmet har utvecklats av den amerikanska myndigheten US Census Bureau, se bifogad länk https://help.macrobond.com/analyses/filters/seasonaladjustmentx13/, och är en mer utvecklad säsongrensningsmetod än den tidigare som har använts i inköpschefsindex. Den nya metoden ingår också i Macrobonds applikationer.

Den nya säsongrensningsmetoden innebär att tidigare publicerade säsongrensade serier kommer att revideras. De äldre säsongrensade serierna kommer dock att finnas tillgängliga i bland annat Macrobonds databaser och hos Silf/Swedbank.

För ytterligare information:
Jörgen Kennemar, Swedbank Public Affairs, tfn 070-643 83 29, jorgen.kennemar@swedbank.se,
Anna Sjöblom, Silf, tfn 073–518 70 11, anna.sjoblom@silf.se