Snabb ökning av mobilbanksanvändandet

Användandet av mobilbanken växer lavinartat. En fjärdedel av Swedbanks och sparbankernas digitala kundkontakter sker numera direkt i mobilen – och allt tyder på att trenden kommer att hålla i sig.

Som första bank i Norden släppte Swedbank och sparbankerna den första mobilbanksappen för tre år sedan. Sedan dess har kundernas krav på tillgänglighet och snabbhet ökat, och mobilbanken växer stadigt i popularitet.

830 000 av Swedbank och Sparbankernas kunder har någon gång använt mobilbanken. Antalet användare har ökat med närmare 30 procent bara i år, och allt tyder på att ökningen kommer att fortsätta.

– Det senaste året har mobilbanksanvändningen ökat lavinartat. En fjärdedel av Swedbank och Sparbankernas digitala kundkontakter sker numera direkt i mobilen. Vi ser en mycket snabb förändring av kundernas beteende och det innebär förstås att vi satsar ännu mer på mobila tjänster, säger Lotta Lovén, chef för online banking på Swedbank.

I dagarna släpper Swedbank och sparbankerna en uppdaterad mobilbanksapplikation med ny struktur, enklare navigering och snabbare flöden.

– Kundernas möjligheter att snabbt och enkelt uträtta bankärenden med hjälp av mobilen är därmed bättre än någonsin, avslutar Lotta Lovén.

Läs mer om Swedbanks mobilbank på www.swedbank.se/mobilbanken

Fakta: Så använder kunderna mobilbanken

1. Saldokoll