Sparare skänker 55 miljoner via Swedbank Humanfond

Sedan Swedbank Humanfond startades 1992 har spararna i fonden skänkt över 1,3 miljarder kronor till ideellt arbete. I år skänker spararna 55 miljoner till 73 olika välgörenhetsorganisationer.

Välgörenhetsorganisationerna arbetar exempelvis med stöd till personer med olika sjukdomar, forskning, hjälp till barn både i Sverige och utomlands, insatser för en bättre miljö och hälsa och stöd i krigsdrabbade områden.

─ I år skänker våra sparare mer än någonsin vilket vi är mycket tacksamma för. Tillsammans gör vi konkret och positiv skillnad, säger Mikael Björknert, chef för Svensk bankverksamhet på Swedbank.

Swedbank Humanfond som förvaltas av Swedbank Robur investerar långsiktigt i bolag som genom sina produkter, tjänster eller verksamheter kan bidra till omställningen till ett mer hållbart samhälle.

I mars justeras fondens inriktning för att helt fokusera på att investera i bolag som Swedbank Robur bedömer även bidrar till att uppfylla FN:s 17 globala mål för en hållbar utveckling och en bättre värld. Förändringen gör att fonden kommer att bli klassad som mörkgrön enligt EU:s regelverk Sustainable Finance.

Kontakt:
Ralf Bagner, pressansvarig Swedbank, ralf.bagner@swedbank.se, 0730–421649

Swedbank ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 600 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se