Sparbankernas Riksförbund och Swedbank sluter principöverenskommelse om ramavtal

Swedbank har slutit en principöverenskommelse rörande ramavtal med sparbankerna. Överenskommelsen, som bifallits av Sparbankernas Riksförbunds styrelse, rör bland annat fortsatt gemensam IT-plattform, hypotekslån och fondförsäljning.

Principöverenskommelsen kommer att resultera i separata avtal med de enskilda sparbankerna och kommer att ersätta Swedbank och sparbankernas tidigare samarbetsavtal som löper ut i mars 2012. Lennart Ohlstenius, ordförande i Sparbankernas Riksförbunds, kommenterar: – Det är glädjande att vi nu har kommit till en principöverenskommelse med Swedbank om det nya ramavtalet och därmed ett fortsatt samarbete. Catrin Fransson, chef för Svensk bankrörelse, Swedbank, kommenterar: – Vi är glada över att ha nått denna principöverenskommelse med sparbankerna. Vi har ett långt arv och gemensam historia, från vilken vi vill fortsätta att bygga ett starkt framtida partnerskap. Det är min övertygelse att vi båda gynnas av överenskommelsen. För ytterligare information: Catrin Fransson, chef Svensk Bankrörelse, Swedbank, tfn: 08-585 910 88 Peter Borsos, kommunikationschef Svensk Bankrörelse, Swedbank, tfn: 070-317 68 00 Anna Sundblad, presschef, Swedbank, tfn: 070-321 39 95