Sten Edström, Proline Entreprenad AB vann Swedbanks Företagarpris 2007

Gävleföretaget Proline Entreprenad AB fick idag motta Swedbanks Företagarpris 2007. Priset delades ut av Pehr G Gyllenhammar och Swedbanks VD och koncernchef Jan Lidén i samband med konferensen ”Vårt Ekonomiska Läge 2007” i Globen i Stockholm.

Företagets affärsidé är en ny metod för renovering av avloppsstammar. Proline etablerades 1995 av Sten Edström och har en omsättning på 120 mkr med 124 årsarbetare.

Juryns motivering lyder:

”Entreprenör vars idé revolutionerar ROT-branschen och som lyckats med konststycket att ta uppfinningen hela vägen från idéstadiet till lönsamt och expanderande företag, på egen hand. Ett envist och uthålligt arbete i en svår bransch kombinerat med flera starka patent har bidragit till framgången. Produktens miljövänlighet, kostnads- och tidseffektivitet öppnar dörrar till globalt segertåg”.

- Sten är en tvättäkta entreprenör som kommer att revolutionera branschen. Det är mycket glädjande att få uppmärksamma honom och hans företag, säger Anders Ekedahl chef företagsmarknad, Swedbank.

Swedbanks Företagarpris belönar företagarens vision och drivkraft, idé- och innovationsrikedom, handlingskraft och ledarskap. Företagaren ska uppvisa gott ledarskap och vara en aktiv nätverkare. Dugligheten ska också visas genom tillväxt och resultatförbättring i verksamheten.

Förstapriset är ett stipendium på 25 000 kronor samt fritt deltagande på Finanssymposiet 2007, Swedbanks årliga forum för utvalda beslutsfattare i svenskt näringsliv som i år äger rum i Moskva.
Juryn består av Jan Lidén, VD Swedbank, Salvatore Grimaldi, VD Grimaldi Industri AB, förra årets vinnare, Bicky Chakraborty, Elite Hotels of Sweden samt Monica Lindstedt, grundare och ägare av Hemfrid i Sverige AB.
Sammanlagt gick tio företagare till finalen i Globen. På www.swedbank.se/foretagarpriset finns en fördjupad presentation i form av korta filmer.