Stort intresse bland unga för kollektiva boendelösningar

Bygg efter våra behov, gärna med ett vardagsrum som kan flytta hemifrån! Det säger unga stockholmare i en ny undersökning som presenteras vid Swedbanks bostadsbyggarseminarium Vad händer om vi bygger? i Stockholm torsdagen den 6 februari. Undersökningen har gjorts på uppdrag av Swedbank, NCC och Fastighetsägarna Stockholm.

I seminariets olika samtal märks bland andra Michael Wolf, VD och koncernchef, Swedbank, Lars Forseth, VD, ManpowerGroup, Björn Ulvaeus, entreprenör och investerare, Assar Lindbeck, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet, Sara Jendi Linder, huvudsekreterare i regeringens bostadsplaneringskommitté, Teo Strömdahl Östberg, ordförande SSCO, Mikael Damberg, socialdemokratisk gruppledare i Riksdagen och bostadsminister Stefan Attefall.

Undersökningen visar att 59 procent av unga stockholmare anser att dagens utbud av bostäder inte är anpassat efter deras behov och önskemål. Det unga efterfrågar är ett kollektivtrafiksnära boende med närhet till shopping, nöjen och korta restider till arbete/studier. Nära hälften av de tillfrågade mellan 18-25 år (45 procent) kan tänka sig att bo på 25 kvm eller mindre i utbyte mot en attraktiv adress.

” I Tyskland, där NCC är landets största bostadsutvecklare, jobbar vi med ett koncept vi kallar ”affordable living” – lägenheter som bygger på ett plattformstänkande och därför går snabbt att bygga och passar de unga, det vill vi även göra i Stockholm” säger Joachim Hallengren, affärsområdeschef, NCC Housing, i en kommentar.

Gemensamma vardagsrum och bilpooler
Mindre bostäder i attraktiva lägen skulle kunna innebära att vissa funktioner i bostaden flyttar ut. Undersökningen visar att unga inte är främmande för den tanken – 61 procent kan tänka sig att bo utan tillgång till tvättmaskin i bostaden och 18 procent skulle kunna avstå eget vardagsrum under förutsättning att de har tillgång till det i sin fastighet. Gemensamma utrymmen där de boende kan umgås efterfrågas av hela 38 procent.

Svaren speglar ett ökat intresse av att ha till tillgång till, och dela, saker med andra, snarare än att äga själv. Den gamla skivsamlingen har fått ge vika för Spotify och det är till och med möjligt att prenumerera på mode för att slippa fylla garderoben med förra säsongens kläder. Nu påverkar trenden hur vi ser på boende.

”Bostadsbristen är vårt största tillväxthinder och fler bostäder behövs för att dagens unga ska kunna flytta dit arbete och högre studier finns. Resultatet av undersökningen utmanar tanken om traditionella boendeformer, det som var måsten i gårdagens bostad är det kanske inte i framtidens. Swedbank välkomnar diskussionen om kollektiva boendelösningar, säger Anna Felländer, chefekonom på Swedbank.

Kollektivliv och innovationsboende
Studien visar också att unga söker gemenskap i sitt boende. 52 procent skulle vilja umgås med sina grannar om de delade intressen. 47 procent är intresserade av att bo tillsammans med vänner.

”Undersökningsresultaten ger ett tydligt besked till Stockholms fastighetsägare. Unga människor vill ha flexiblare lösningar både vad gäller avtal och utformningen av bostaden. Fastighetsbranschen måste omfamna de nya krav som ställs på oss” konstaterar Billy McCormac, VD, Fastighetsägarna Stockholm.

Inte minst skulle kollektiva lösningar möta de förändrade livsmönster som växer fram i Stockholmsregionens kreativa ekonomi. För många unga entreprenörer och kreatörer i den kunskapsintensiva tjänstesektorn växer arbete och fritid samman och skapar en efterfrågan på en ny form av boende som också har funktionen av kontor – ett innovationsboende.

”Undersökningen visar att unga tror att strukturomvandlingar som urbanisering, digitalisering och globalisering kommer att påverka bostadsmarknaden på längre sikt, det tror vi med, men på kort sikt är sambandet det omvända. Den ickefungerade bostadsmarknaden och bristen på bostäder är en flaskhals som gör att tillväxten hämmas, bara i Stockholmområdet handlar det om 21 miljarder per år i utebliven tillväxt under de närmsta 20 åren. Det får stora konsekvenser för hela Sveriges ekonomi” avslutar Anna Felländer.

Om studien
”Hur vill unga i Stockholm bo i framtiden” är en studie som bygger på omvärldsanalys, expertintervjuer och en digital undersökning bland 1 055 unga stockholmare 18-35 år under perioden 17-31 januari 2014. Studien har genomförts av United Minds på uppdrag av Swedbank, NCC och fastighetsägarna Stockholm.

Anna Felländer, chefekonom, Swedbank, 076 788 08 11
anna.fellander@swedbank.se

Joachim Hallengren, affärsområdeschef, NCC Housing, 070 6439568
joachim.hallengren@ncc.se