Svalare vindar men ingen höststorm – ny investeringsstrategi från Swedbank

I nuvarande bristen på tillväxt fortsätter jakten på avkastning. Marknadsräntorna har pressats till ännu lägre nivåer under sommaren och många bedömare ser den nuvarande situationen som det ”nya normala”. Det är däremot inte självklart att låga räntor är enbart positivt för mer riskfyllda investeringar och det kan vara överilat att se aktier som det enda alternativet.

Brexitfrossan falnade snabbt; företagskrediter och aktiemarknaden har återhämtat sig raskt. Swedbank Analys upprepar övervikten i företagskrediter och den neutrala inställningen till aktier. Undervikt för statsobligationer och neutral position gällande ränterisk upprepas. Europa förblir favoriten i regionsallokeringen, och inställning till USA och Japan är nu försiktigare.

Jerker Söderström, allokeringsstrateg på Swedbank utvecklar:
– Vi bedömer att det är ganska sannolikt att räntorna förblir låga och därmed endast erbjuder ett riskminimerande inslag i en investerares portfölj. Avkastningsförväntningarna måste därför vara mer återhållsamma och inte leda till ett överilat risktagande. Vi ser fortsatt värde i företagskrediter och bedömer att riskerna förblir låga. Aktier kan te sig som det enda alternativet, men en högre värdering och svag vinsttillväxt hämmar avkastningspotentialen.

Bristen på alternativ ska inte leda till överdrivet risktagande
Över tiden finns ett starkt samband mellan ränteläget och ekonomins tillväxt; risken är därför stor att förväntningarna på både tillväxt och lönsamhet är för högt ställda om dagens ränteläge blir bestående. En väsentligt lägre ekonomisk tillväxt framöver skulle även påverka den långsiktiga vinsttillväxten i bolagen negativt. Detta får i sin tur negativa konsekvenser för värderingen av aktier; ju lägre tillväxt desto lägre vinstmultiplar.

Jerker Söderström kommenterar:
– Det låga ränteläget kan vara en indikation om en längre period av låg tillväxt och pressad lönsamhet. Då är det inte självklart att öka exponeringen mot aktier, trots att alternativen i form av räntebärande instrument nu framstår som svaga.

En uppgång på aktiemarknaden tenderar att hålla i sig i 6-8 år. Men den nuvarande konjunkturcykeln är speciell; den blir både mer utdragen och kommer att utvecklas långsammare än normalt, så nuvarande uppgång kan vara mer uthållig än vanligt.

USA inte värt priset men Europa har chans till revansch
USA värderas nu på en nivå som innebär höga förväntningarna på rejäla vinstförbättringar de närmaste åren. Recessionsrisken är begränsad, men fem kvartal i rad av fallande vinster visar att konjunkturen nått en mognadsfas, och detta syns inte i värderingen. Swedbank Analys behåller därför en neutral exponering mot aktier och undervikt mot USA.

Japan lider av den starka förstärkningen av landets valuta och skapar en tuff motvind för bolagens framtida vinstutveckling. Därtill blir det en påtaglig risk för en investering, räknat i svenska kronor, om Japans centralbank sjösätter nya åtgärder för att försvaga yenkursen.

Förutsättningar finns däremot för en starkare utveckling i Europa, delvis till följd av extra stöd från ECB och den europeiska banksektorns ljusare utsikter. Även om återhämtningen är långsam räcker det för att stödja nuvarande värdering och Swedbank väljer därför att övervikta Europa.

Tillväxtmarknader och Sverige förblir neutralviktade jämfört med föregående investeringsstrategi.

I Swedbanks Investeringsstrategi sammanställs Swedbanks makro- och marknadssyn tillsammans med konkreta affärsförslag som speglar bankens syn på kapitalmarknader och tillgångsallokering. Rapporten syftar till att tydliggöra hur man kan kapitalisera på identifierade - globala, lokala och regionala - trender. Swedbanks Investeringsstrategi uppdateras månadsvis, med en större nyutgivning fyra gånger per år. Ta del av rapporten i sin helhet på https://www.swedbank.se/investeringsstrategin eller en presentation av den på Swedbank Direkt

För ytterligare information:
Sara Arfwidsson, marknadsstrateg Strategi och allokering, Swedbank tfn; 070-899 24 47 sara.arfwidsson@swedbank.se
Olof Manner, tillförordnad chef Strategi och allokering, Swedbank tfn; 070-567 93 12  olof.manner@swedbank.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 640 000 företags- och organisationskunder med 266 kontor i Sverige och 143 kontor i de baltiska länderna. 2015 hade vi 850 miljoner digitala kontakter med våra kunder. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 juli 2016 uppgick balansomslutningen till 2 476 miljarder kronor.
Läs mer på www.swedbank.se

Taggar: