Sverige – ett gungfly i det globala konjunkturhavet

Den globala tillväxten väntas återhämta sig gradvis under 2015 och 2016 efter en överraskande dämpning mot slutet av 2014. Det var främst i euroområdet som konjunkturen försvagades, men tillväxten förefaller nu ta fart med stöd av ECB:s kraftigt utökade tillgångsköp. Även i USA stärks konjunkturen åtföljd av en positiv utveckling på arbetsmarknaden. Utsikterna för tillväxtekonomierna är blandade. Oljeprisfallet skapar vinnare och förlorare. Indien gynnas medan Brasilien och Ryssland påverkas negativt. Tillväxten i Kina dämpas men inte utan risker. Sammantaget förutspår vi en tillväxt på 3,7 procent 2015, en ökning från 3,4 procent 2014, innan den når 3,8 procent 2016.

Vi bedömer att riskerna är relativt jämt balanserade. På uppsidan är det möjligt att de dynamiska effekterna av ECB:s stimulanser, tillväxtuppgången i USA och effekterna av lägre energipriser blir ömsesidigt förstärkande. De negativa riskerna utgörs främst av geopolitiska spänningar i Ryssland och Mellanöstern samt av att anpassningen av obalanserna i Kina sker utom kontroll. Detta påverkar den globala ekonomin negativt.

Sammanhållningen i euroområdet är utsatt för nya påfrestningar efter valutgången i Grekland. Vi förväntar vi oss inte att grekerna överger euron. En större risk är att det politiska missnöjet med de ekonomiska anpassningsprogrammen sprider sig över Europa. Detta kan undergräva viljan att driva igenom nödvändiga strukturreformer, säger Magnus Alvesson, Swedbanks prognoschef.

Utsikterna för svensk ekonomi är förhållandevis goda, men orosmoment existerar. Även om vi reviderar ner tillväxtprognosen till 2,2 procent för 2015 stärks tillväxten under 2016 och når en årstakt på nästan 3 procent. När hushållens konsumtion och bostadsbyggandet dämpas ökar den svenska ekonomins beroende av omvärlden. De externa förhållandena är blandade: Norge och Ryssland drabbas av den kraftiga nedgången i oljepriset, samtidigt som exportefterfrågan från euroområdet kan öka. Den svenska penningpolitiken väntas förbli expansiv i kölvattnet av ECB, medan finanspolitiken lär bli restriktiv då kommunerna höjer skatterna. Det finns ett tydligt behov av, och utrymme för, en mer expansiv finanspolitik.

Sverige är inte en isolerad ö. Svenskt näringsliv och arbets- och finansmarknader blir allt mer internationellt integrerade. Vår tillväxt vilar på konsumenterna medan exporten går fortsatt svagt. Vår konkurrenskraft urholkas allt mer och när räntan är noll behöver finanspolitiken kliva in och ta ett ansvar, säger Anna Felländer, Swedbanks chefekonom.

Utöver inflationstryck stressar annalkande lönerörelse och låga inflationsförväntningar Riksbanken. Swedbank bedömer att det dröjer till slutet av 2016 innan vi ser en första räntehöjning. Redan vid februarimötet väntas Riksbanken införa negativ inlåningsränta och skjuta räntebanan framåt, samt ha beredskap för s.k. okonventionella åtgärder. Det som i så fall står närmast till hands är långa lån till bankerna alternativt obligationsköp.

Läs hela rapporten i bifogat pdf dokument eller här http://www.swedbank.se/om-swedbank/analyser/swedbank-makroanalys/konjunkturprognos/index.htm

Pressträffen kan ses via webcast med start kl 10:45, http://edge.media-server.com/m/p/324hbo2t

För ytterligare information:
Magnus Alvesson, prognoschef, Swedbank, tfn 08-5859 3341
Anna Felländer, chefekonom, Swedbank, tfn 08-5859 3934

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har ca 8 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 318 kontor i Sverige och 170 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2014 uppgick balansomslutningen till 2 078 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se