• Swedbank/

Sveriges största investerare utser Swedbank Large Corporates & Institutions till det ledande kredithuset

Sveriges största investerare (tier 1) rankar Swedbanks affärsområde Large Corporates & Institutions (LC&I) som bäst i landet inom kreditprodukter och kreditanalys i Prosperas årliga undersökning.

Undersökningen inom kreditproduktområdet bygger på intervjuer med sextio portföljförvaltare, och täcker in kriterier som personligt bemötande och kontakt, analys, etiskt förhållningssätt, prissättning och produktutbud. Swedbank sticker ut som särskilt klar ledare inom kreditanalys vad gäller såväl enskilda emittenter som strategi, områden som portföljförvaltarna anser allt viktigare.

- Jag är väldigt glad och stolt över denna ranking som bygger direkt på förvaltarnas egna utlåtanden. Vi bedriver ett målmedvetet arbete med att utveckla vår kreditanalys, och ökat kundfokus är ett mycket viktigt inslag. Våra kunder har en betydelsefull roll i samhället och som deras strategiske rådgivare har vi en viktig funktion i att hjälpa dem ta långsiktigt riktiga investeringsbeslut och utveckla strategier för hållbar tillväxt. Här får vi ett tydligt kvitto på att detta arbete ger resultat, samtidigt som det sporrar oss att höja ribban ytterligare, säger Andreas Zsiga, chef för Kreditanalys på LC&I.

I high yield segmentet, där tjugo ledande portföljförvaltare svarat, rankas LC&I som nummer två totalt, men sticker även här ut som bäst när det gäller kreditanalys, prissättning och professionalitet. Inom detta område har LC&I under året lett emissioner för bland annat Klövern, Fastpartner, Akelius Fastigheter och Arise Windpower.

För ytterligare information:
Andreas Zsiga, chef Kreditanalys, Large Corporates & Institutions, tfn: 0703-675 936
Sara Christensen, kommunikationschef, Large Corporates & Institutions, tfn: 0709-376 867