Swedbank - nya chefer till koncernledningen

Swedbanks koncernledning får nya medlemmar när Charlotte Rydin blir chefsjurist och chef för Group Legal. Charlotte Rydin kommer närmast från Alecta där hon har arbetat som chefsjurist. Ny chef för Baltisk bankverksamhet blir Jon Lidefelt. Han har stor erfarenhet av den baltiska bankmarknaden och en gedigen karriär i centrala koncernfunktioner i Swedbank.

Ny chefsjurist

Tidigare har Charlotte Rydin varit chefsjurist både på Finansinspektionen och Riksgälden, där hon även ansvarade för avdelning Finansiell stabilitet och konsumentskydd. Charlotte Rydin har också varit compliance-chef och jurist på hedgefondfirman Brummer & Partners.

- Jag är väldigt glad över att kunna välkomna Charlotte Rydin som ny chefsjurist. Med sin unika och breda kompetens samt långa erfarenhet från bank, finans och statens finansmyndigheter kommer Charlotte att bli en stor tillgång i arbetet med att framtidssäkra banken, säger Jens Henriksson, vd och koncernchef i Swedbank.

Charlotte Rydin kommer att rapportera till vd, har plats i koncernledningen och tillträder senast i början av januari 2021.

- Swedbank är en av Sveriges ledande banker och det ska bli mycket roligt och spännande att få möjligheten att vara med och bidra till att banken utvecklas på bästa möjliga sätt, säger Charlotte Rydin.

Ny chef Baltisk bankverksamhet

Ny chef för Baltisk bankverksamhet är Jon Lidefelt, som haft rollen som tillförordnad sedan årsskiftet. Jon Lidefelt har en gedigen erfarenhet av finansiell styrning, risk- och regelverksarbetet samt kundnöjdhet i den finansiella sektorn. Jon Lidefelt har arbetat både som finansdirektör i Swedbanks baltiska affär sedan 2017 och som konsult på plats i Estland, Lettland och Litauen. Jon Lidefelt har också haft chefspositioner inom riskkoncernfunktionen i Swedbank.

- Jon Lidefelt har gjort ett mycket gott jobb i att leda Baltisk bankverksamhet sedan december förra året. Jag är glad att han nu axlar rollen som ordinarie chef för våra baltiska marknader, där Swedbank har en stark affär och bär en central roll som samhällsbyggare, säger Jens Henriksson, vd och koncernchef i Swedbank.

Jon Lidefelt fortsätter att rapportera till vd, har plats i koncernledningen och tillträder den första augusti.

- Jag är stolt över att få leda de baltiska verksamheterna där vi fortsätter utveckla banken för att behålla den höga kundnöjdheten och för att nå internationell branschledande standard inom AML, säger Jon Lidefelt, ny chef för Baltisk bankverksamhet.

Samlade förändringar koncernledningen

Totalt har vd Jens Henriksson nu rekryterat fyra nya chefer till koncernledningen. Erik Ljungberg som kommer från positionen som Senior Vice President och kommunikationsdirektör på Scania, tillträdde som kommunikationsdirektör med ansvar för varumärke, marknadsföring och hållbarhetsfrågor första juli. Rolf Marquardt, CFO och tidigare koncernriskchef i Handelsbanken, är ny koncernriskchef och tillträder 14 september.

Kontakt:

Unni Jerndal, presschef Swedbank

073 092 11 80

unni.jerndal@swedbank.com

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 161 kontor i Sverige och 96 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina.  Läs mer på www.swedbank.se