Swedbank antar klimatmål för kreditportföljen till år 2030

För att motverka klimatförändringarna har Swedbank antagit klimatmål för kreditportföljen för år 2030. Målen är i linje med det globala 1,5-graders målet och omfattar sektorerna: bolån, kommersiella fastigheter, kraftproduktion, olja & gas samt stål. Detta är en del av Swedbanks åtagande inom Science-Based Targets initiative samt Net-Zero Banking Alliance.

Hållbarhet är kärnan i Swedbanks affärsstrategi, och banken är fast besluten om att verka för att möjliggöra en klimatomställning enligt 1,5-graders målet.

− Klimatförändringarna är en av vår tids största globala utmaningar. Och vi som är Sveriges främsta bank inom fastighetssektorn har en unik möjligt att underlätta den gröna energiomställningen inom denna. Samma gäller på våra hemmamarknader i Estland, Lettland och Litauen. Det gör vi genom att sätta offensiva klimatmål för 2030 baserade på vetenskaplig forskning, säger Jens Henriksson, vd, Swedbank.

De nya klimatmålen
Swedbanks nya klimatmål omfattar fem sektorer: bolån, kommersiella fastigheter, kraftproduktion, olja & gas samt stål. Sektorerna har valts utifrån deras påverkan på klimatet, bankens portföljexponering och tillgänglig data.

− Det är nödvändigt med brådskande åtgärder för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader. Swedbank tar en aktiv roll i detta genom att ge råd och stöd till våra kunder i omställningen, säger Jens Henriksson.

I arbetet med att utveckla målen har baslinjer för nuvarande utsläppsnivåer beräknats med hjälp av en metod som tagits fram av organisationen Partnership for Carbon Accounting Financials (PCAF). Med utgångspunkt i baslinjerna har sektorspecifika och vetenskapsbaserade mål utvecklats som visar hur kreditportföljen behöver förändras för att de finansierade utsläppen ska minska i linje med globala klimatmål.

Klimatmålen för 2030 indelat per sektor:

• För bolån är målet att minska den finansierade utsläppsintensiteten (kgCO2e/m2) med 39 procent.
  • För kommersiella fastigheter är målet att minska den finansierade utsläppsintensiteten (kgCO2e/m2) med 43 procent.
  • För kraftproduktion är målet att minska den finansierade utsläppsintensiteten till (tCO2e/MWh) med 59 procent.
  • För olja och gas (prospektering, produktion och raffinering) är målet att minska de absoluta finansierade utsläppen (tCO2e) med 50 procent.
  • För stålsektorn är målet att minska den finansierade utsläppsintensiteten (tCO2e/ton) med 29 procent.

Alla mål är beslutade utifrån basåret 2019 och de har skickats in till Science-Based Targets initiative för extern validering. En fortsatt gemensam utveckling mot ett fossilfritt samhälle kommer vara centralt och Swedbank kommer att arbeta proaktivt tillsammans med kunder, partners och samhället i stort för att uppnå målen.

För mer information se bilaga eller besök swedbank.se

Kontakt:
Fredrik Nilzén, Hållbarhetschef, tfn +46 76 773 19 26
Hannes Mård, presskommunikatör, tfn +46 73-057 41 95

Swedbank ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 600 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se