Swedbank återköper egna aktier

Swedbanks styrelse har - med stöd av det bemyndigande som erhölls vid bolagsstämman den 25 mars - beslutat att återköpa maximalt 10 procent av samtliga aktier i Swedbank, motsvarande cirka 116 miljoner aktier. Återköp kommer att ske av såväl preferensaktier som stamaktier.

Återköp kommer att ske på Nasdaq OMX Stockholm AB till ett pris inom det vid förvärvstillfället gällande kursintervallet, det vill säga intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs. Återköp kan ske första gången från och med dagen efter publiceringen av bankens resultat för första kvartalet 2011 den 29 april och fram till årsstämman 2012. Återköpen kommer att ske med hänsyn taget till Swedbanks kapitalsituation, gällande regelverk och marknadsläge. Syftet med återköpsprogrammet är att fortlöpande anpassa Swedbanks kapitalstruktur till bankens kapitalbehov, och med beaktande av det mål om lägst 13 procent kärnprimärkapitalrelation som tidigare har kommunicerats. Ett återköp av egna aktier förväntas innebära en positiv effekt på nyckeltalen resultat per aktie och räntabilitet på eget kapital. Swedbank äger för närvarande inga egna aktier utöver aktier som innehas för att underlätta värdepappersrörelsen. Utöver den rapportering som sker via Nasdaq OMX Stockholm AB kommer uppdaterad information kring återköpen att finnas på Swedbanks webbplats, www.swedbank.se/ir. För ytterligare information, vänligen kontakta: Jonas Erikson, Chef för Group Treasury, Swedbank, tfn: 08-585 908 89 Thomas Backteman, Koncernkommunikationsdirektör, Swedbank, tfn: 0708-311 166