• Swedbank/

Swedbank Boindex andra kvartalet 2015: Starkare köpkraft i spåren av fortsatta räntesänkningar

I det låga ränteläget har hushållen goda marginaler vid köp av småhus och bostadsrätter sett till landet som helhet. I storstadsregionerna är marginalerna dock sämre och i innerstadslägen är marginalerna små, speciellt vid bostadsrättsköp.

Boindex steg till 129,3 andra kvartalet – goda marginaler i landet som helhet
Boindex är 100 när hushållen använder 30 procent av den disponibla inkomsten till boendekostnader. När Boindex överstiger 100 har hushållen råd med sitt boende enligt den fastställda normen. Andra kvartalet 2015 uppgick Boindex till 129,3 vilket motsvarar en uppgång från 126,8 för första kvartalet. Köpkraften för småhus och bostadsrätter förbättrades i ljuset av en lugnare prisökningstakt, sjunkande räntor och stärkt disponibelinkomst. Hushållens marginaler vid bostadsköp var i genomsnitt 29 procent, vilket är en hög siffra sett i en historisk jämförelse.

Fortsatt tudelad marknad
Under första kvartalet uppgick den genomsnittliga bolåneräntan till 1,76 % (SCB), vilket gav hushållen goda marginaler vid småhus- och bostadsrättsköp sett till landet som helhet. Marginalerna var dock sämre i de tre storstadsregionerna och mycket låga i de största städerna Stockholm, Göteborg och Malmö, särskilt vid köp av bostadsrätter. På bostadsrättsmarknaden i Göteborgs stad är marginalen till och med negativ med ett Boindex på 98 (97 i första kvartalet).

Köpkraften för både småhus och bostadsrätter är större i medelstora kommuner (75 000 - 250 000 invånare) än i storstadsregionerna, speciellt vad gäller bostadsrätter. Störst är köpkraften i kommuner med färre än 75 000 invånare.

Högre prisökningstakt än motiverat i Stockholmsregionen
Historiskt finns en stark korrelation mellan årlig prisutveckling och Swedbank Boindex. Under den senaste niomånadersperioden har dock kopplingen mellan köpkraft och prisutveckling släppt något, vilket kan bero på det extrema ränteläget. I Stockholmsregionen har prisökningstakten under de senaste kvartalen varit högre än motiverat utifrån Boindex. I Göteborgsregionen är prisutvecklingen förhållandevis väl i nivå med köpkraftsutvecklingen, medan Göteborg stad visar tecken på överhettning. Efter att tidigare ha haft en lägre prisökningstakt än motiverat utifrån vårt index, börjar nu bostadspriserna i Malmöregionen stiga.

Läs mer, och ta del av Boindex-rapporten, på www.swedbank.se/boindex

Om Swedbank Boindex

Swedbanks Boindex speglar hushållens köpkraft och vilka marginaler som finns i samband med hus- och bostadsrättsförvärv. Köpkraften mäts i de tre storstadsregionerna, de 42 största kommunerna samt i övriga kommuner som grupp. Övriga kommuner delas i större (fler än 75 000 invånare) respektive mindre (färre än 75 000 invånare).

De löpande utgifter som uppkommer för hushållen i samband med köp av nytt boende summeras och sätts i relation till disponibel inkomst. Erfarenheter visar att när andelen disponibel inkomst som går till att finansiera bostadsköp överskrider 30 procent får många problem. Detta kan alltså ses som en brytpunkt, och Swedbank har därför satt som norm att Boindex då når 100. Ett Boindex över 100 talar alltså för förhållandevis god köpkraft bland hushållen, medan ett index under 100 tyder på att hushållen har sämre köpkraft än den fastlagda normen.

Swedbank Boindex har publicerats sedan första kvartalet år 2000 med data från 1995 och framåt. Sedan 2015 inkluderas även bostadsrätter och en mer omfattande nedbrytning på storstadsregionerna redovisas.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jan Ihrfelt, Swedbank Research, tfn: 070-606 18 48

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 304 kontor i Sverige och 154 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 mars 2015 uppgick balansomslutningen till 2 275 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se