• Swedbank/

Swedbank Boindex första kvartalet 2016: Ännu ett kvartal med kraftigt sjunkande köpkraft

Priserna på småhus och bostadsrätter fortsatte under första kvartalet att stiga i hela landet, med särskilt kraftigt prisstegring i orter med färre än 75 000 invånare. Bland storstadsregion-erna hade Göteborgsregionen den kraftigaste prisökningen. Räntorna var oförändrade, men en ökad amorteringsbenägenhet gjorde ändå att Swedbank Boindex sjönk kraftigt. Försvagningen i köpkraft var den största som uppmätts mellan två kvartal på över fem år.

Prisstegring och ökad amorteringsbenägenhet slår ut köpkraft
Boindex är 100 när hushållen använder 30 procent av den disponibla inkomsten till boendekostnader. Normen gäller för landet som helhet, där skillnader i disponibelinkomst gör att gränsen för till exempel Stockholmsregionen är högre och går vid 36 procent. När Boindex stiger över 100 har hushållen råd med sitt boende enligt den fastställda normen. Första kvartalet uppmätte Boindex för bostadsrätter i Stockholms och Göteborgs stad 88 respektive 92, vilket indikerar negativa marginaler. Jan Ihrfelt, analytiker på Swedbank, kommenterar:
-
För första gången på sjutton kvartal faller inte räntan utan ligger still. Men eftersom priserna fortsätter uppåt och amorteringsbenägenheten ökar försämras köpkraften, vilket ökar riskerna på bostadsmarknaden.

Högre prisökningstakt än motiverat i Stockholm och Göteborg
Historiskt finns en stark korrelation mellan årlig prisutveckling och Swedbank Boindex. Under det senaste året har dock priserna på bostadsrätter i Stockholmsregionen, Stockholms stad och Göteborgs stad kraftigt överträffat ökningen i köpkraft. Jan Ihrfelt kommenterar:
-
Den tidigare uppmätta prisökningstakten på närmare 20-25 procent på årsbasis har nu kommit ner till 10-15 procent, så visst ser vi en dämpning. Men Swedbank Boindex visar att det utifrån köpkraftsutvecklingen vore rimligt med en betydligt mindre prisstegring – runt 0-3 procent. Detta indikerar svaga drivkrafter till ytterligare prisökningar.

Sjunkande köpkraft och fortsatt stora skillnader mellan småhus och bostadsrätter
Boindex innefattar såväl bostadsrätter som småhus och i det låga ränteläget, med en genomsnittlig bolåneränta på 1,67 procent under det första kvartalet, uppgick Boindex – för landet som helhet - till 122,5 vilket är en nedgång från 128,0 under fjärde kvartalet 2015. Jan Ihrfelt kommenterar:
-
Boindex har sjunkit mycket kraftigt de två senaste kvartalen. Tredje kvartalet förra året var hushållens snittmarginal 33 procent att jämföra med 22 procent för första kvartalet i år. Köpkraften för både småhus och bostadsrätter är större i medelstora kommuner (75 000 - 250 000 invånare) än i storstadsregionerna, speciellt vad gäller bostadsrätter. Störst är köpkraften i kommuner med färre än 75 000 invånare. Den försvagade köpkraften har lett till att det nu börjar dyka upp kommuner med Boindex under 100 det vill säga där hushållens marginaler är negativa. Det gäller till exempel Varberg vars Boindex för bostadsrätter uppmättes till 98, ner från 104 föregående kvartal.

Läs mer, och ta del av Boindex-rapporten, på www.swedbank.se/boindex

Om Swedbank Boindex
S
wedbanks Boindex speglar hushållens köpkraft och vilka marginaler som finns i samband med hus- och bostadsrättsförvärv. Köpkraften mäts i de tre storstadsregionerna, de 42 största kommunerna samt i övriga kommuner som grupp. Övriga kommuner delas i större (fler än 75 000 invånare) respektive mindre (färre än 75 000 invånare).

De löpande utgifter som uppkommer för hushållen i samband med köp av nytt boende summeras och sätts i relation till disponibel inkomst. Erfarenheter visar att när andelen disponibel inkomst som går till att finansiera bostadsköp överskrider 30 procent får många problem. Detta kan alltså ses som en brytpunkt, och Swedbank har därför satt som norm att Boindex då når 100. Ett Boindex över 100 talar alltså för förhållandevis god köpkraft bland hushållen, medan ett index under 100 tyder på att hushållen har sämre köpkraft än den fastlagda normen.

Swedbank Boindex har publicerats sedan första kvartalet år 2000 med data från 1995 och framåt. Sedan 2015 inkluderas även bostadsrätter och en mer omfattande nedbrytning på storstadsregionerna redovisas.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jan Ihrfelt, analytiker, Swedbank Research, tfn: 070 606 18 48

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter.  Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 275 kontor i Sverige och 144 kontor i de baltiska länderna. 2015 hade vi 850 miljoner digitala kontakter med våra kunder i Sverige. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 december 2015 uppgick balansomslutningen till 2 149 miljarder kronor.
Läs mer på www.swedbank.se