Swedbank Boindex första kvartalet 2017: Ökade priser trots sämre köpkraft

Köpkraften för bostäder sjunker för sjätte kvartalet i rad, samtidigt som vi ser att den generella prisökningstakten ökar. Speciellt gäller det småhusmarknaden i Stockholms- och Göteborgsregionen samt i mellanstora städer. Priserna för bostadsrätter i Stockholms innerstad, som låg stilla under hela 2016, visar nu tecken på att börja öka igen. Även i Göteborg ser vi en ökande prisökningstakt för bostadsrätter, men även småhus. Generellt indikerar vårt index en minskad prisökningstakt för bostäder i Sverige på längre sikt.

Höjda bostadspriser driver nedgången i indexet
Swedbank Boindex, som mäter köpkraften hos svenska hushållen vid köp av bostad, fortsätter att sjunka, drivet av höjda priser och en viss ränteuppgång. Fortsatta prisuppgångar på i storleksordningen 7-9% jämfört med sista kvartalet 2016 kunde noteras på småhusmarknaden förutom i Malmöregionen där priserna i stället sjönk med 4%. För bostadsrätter steg priserna med 4-6% förutom i Stockholmsregionen där prisuppgången var mer måttliga, 2%. En ränteuppgång på fyra punkter hjälpte även det till att sänka index.

Bostadsrättsmarknaderna i innerstadslägen mest pressad
Boindex sjönk till 115,8 under det första kvartalet, ner från 118,6 kvartalet innan. Det betyder att hushållens inkomstmarginaler vid bostadsköp, sett till hela landet, i genomsnitt var 16%. Indexet når 100 då 30% av disponibelinkomsten används till boendeutgifter – ju högre siffra desto bättre marginal har hushållet när en bostad ska köpas. Ett Boindex över 100 betyder därmed att hushållen kan anses ha råd med sitt bostadsköp. För bostadsrätter i Stockholms och Göteborgs stad har indexet legat på 85 en längre tid, men sjunker nu ned till nivån 83.

-
Bostadspriserna ökar med 2% i Stockholmsregionen trots att köpkraften försvagas. Vi har under en tid sett en större harmoni mellan prisökningstakt och köpkraftsutveckling, en utveckling som nu bryts. Bostadsrättsmarknaderna i de tre storstäderna sticker ut mest, med svagast marginaler. Nu diskuteras ett förslag på att öka amorteringskravet ytterligare, och därför är det möjligt att utvecklingen fortsätter. Vissa köpare passar nog på att köpa bostad innan finansieringen begränsas, säger Jan Ihrfelt, analytiker på Swedbank Research.

Långsiktigt talar mycket för att prisökningstakten ska ner
Historiskt finns en stark korrelation mellan årlig prisutveckling och Swedbank Boindex. Under de senaste två åren har kopplingen mellan köpkraft och prisutveckling på många ställen gått isär, vilket detta kvartal visar. Även om ett utökat amorteringskrav kan fördröja utvecklingen så är den långa trenden att köpkraftsutveckling och prisutveckling hittar tillbaka till varandra.

Läs mer, och ta del av Boindex-rapporten, på www.swedbank.se/boindex.

För ytterligare information:
Jan Ihrfelt, analytiker, Swedbank Research, tfn: 070 606 18 48

Om Swedbank Boindex
Swedbank Boindex speglar hushållens köpkraft och vilka marginaler som finns i samband med hus- och bostadsrättsförvärv. Köpkraften mäts i de tre storstadsregionerna, de 40 största kommunerna samt i övriga kommuner som grupp. Övriga kommuner delas i större (fler än 75 000 invånare) respektive mindre (färre än 75 000 invånare).

De löpande utgifter som uppkommer för hushållen i samband med köp av nytt boende summeras och sätts i relation till disponibel inkomst. Erfarenheter visar att när andelen disponibel inkomst som går till att finansiera bostadsköp överskrider 30 procent får många hushåll problem. Detta kan alltså ses som en brytpunkt, och Swedbank har därför satt som norm att Boindex då når 100. Ett Boindex över 100 talar alltså för förhållandevis god köpkraft bland hushållen, medan ett index under 100 tyder på att hushållen har sämre köpkraft än den fastlagda normen.

Swedbank Boindex har publicerats sedan första kvartalet år 2000 med data från 1995 och framåt. Sedan 2015 inkluderas även bostadsrätter och en mer omfattande nedbrytning på storstadsregionerna redovisas.

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 640 000 företags- och organisationskunder med 241 kontor i Sverige och 141kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 mars 2017 uppgick balansomslutningen till 2 448 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Bostadspriserna ökar med 2 % i Stockholmsregionen trots att köpkraften försvagas. Vi har under en tid sett en större harmoni mellan prisökningstakt och köpkraftsutveckling, en utveckling som nu bryts.
Jan Ihrfelt, analytiker Swedbank