Swedbank Bokslutskommuniké 2007

Periodens resultat 2007 ökade med 10 procent jämfört med 2006

• Periodens resultat ökade med 10 procent till 11 996 mkr (10 880)
• Resultat per aktie ökade med 10 procent till 23,28 kronor (21,11)
• Utdelningen per aktie föreslås öka med 9 procent till 9,00 kronor (8,25)
• Räntabilitet på eget kapital uppgick till 18,9 procent (19,3)
• K/I-talet förbättrades till 0,51 (0,52)
• Räntenettot ökade med 20 procent till 19 157 mkr (15 977)
• Rörelseresultatet ökade med 9 procent till 15 586 mkr (14 263)
• Kreditförlusterna uppgick till 619 mkr (-205), motsvarande en kreditförlustnivå på 0,07 procent (-0,02)
• Primärkapitalrelationen uppgick enligt nytt regelverk till 8,5 procent och med övergångsregler till 6,2 procent (6,5 procent den 31 december 2006 enligt äldre regelverk).

Resultatet för fjärde kvartalet ökade med 8 procent jämfört med tredje kvartalet 2007

• Periodens resultat ökade med 8 procent till 3 108 mkr (2 866)
• Resultat per aktie ökade med 8 procent till 6,03 kronor (5,57)
• Räntabilitet på eget kapital förbättrades till 18,8 procent (18,1)
• K/I-talet var oförändrat och uppgick till 0,51 (0,51)
• Räntenettot ökade med 9 procent till 5 259 mkr (4 806)
• Rörelseresultatet ökade med 12 procent till 4 110 mkr (3 669)
• Kreditförlusterna uppgick till 238 mkr (230), motsvarande en kreditförlustnivå på 0,09 procent (0,09).

VD kommenterar resultatet
Swedbank har haft en bra avslutning på ett framgångsrikt år. Resultatmässigt är 2007 Swedbanks bästa år någonsin, trots den oro på de finansiella marknaderna som har varit påtaglig under hösten.

Swedbank har under 2007 fortsatt att växa tillsammans med sina kunder, vilket lett till en god tillväxt inom bland annat inlåning, utlåning och betalningar på alla större marknader. På så sätt har både räntenettot och provisionsnettot ökat väsentligt, vilket ger oss en stabil grund för fortsatt god lönsamhet 2008. Swedbanks finansiella risker är och kommer att fortsätta att vara låga.

I Sverige har vi flyttat fram vår position inom flera områden såsom bolån, företagsmarknad och private banking. Verksamheten kännetecknas av en stabil och hög intjäningsnivå och låga risker.

I Baltikum har Swedbank visat ett rekordresultat samtidigt som tillväxten hållits tillbaka för att stödja återgången till en mer balanserad makroekonomi i regionen. Swedbank har en stor tilltro till att de baltiska ekonomierna kommer att fortsätta att utvecklas och att välståndet långsiktigt kommer att närma sig Nordens.

Verksamheten i Ukraina har utvecklats mycket väl och på ett sätt som bekräftar de stora framtidsmöjligheterna som finns på denna bankmarknad.

Läs hela rapporten i bifogad pdf.