• Swedbank/

Swedbank Economic Outlook: Kan svensk ekonomi parera konjunktursvängningar i omvärlden?

Den globala ekonomin präglas av en allt mer splittrad konjunkturbild. Amerikansk ekonomi har utvecklats betydligt bättre än förväntat, samtidigt som utvecklingen i Eurozonen går trögt. Vad gäller tillväxtekonomierna råder stor osäkerhet inte minst angående utsikterna för Kina, som står inför en omfattande omläggning av sin tillväxtmodell.

När den globala konjunkturutvecklingen präglas av två steg framåt och ett steg tillbaka ställs allt större krav på den ekonomiska politiken att parera svängningarna. En övergripande fråga är den låga globala inflationen. Kommer den låga inflationstakten bli permanent eller speglar den endast en övergående trend? Hur ser svenska inflationsutsikter och framtida penningpolitik ut? Med växande skuldbörda, hur känsliga är hushållen för stigande räntor? Och vad kan sägas om förutsättningarna och utsikterna för ECB:s politik?

Idag möter världens ekonomier också förändrade villkor till följd av ökad urbanisering, digitalisering och en allt snabbare internationalisering. Detta kommer att driva på den ekonomiska strukturomvandlingen men även påverka arbetsmarknad och inflation, och därigenom få konsekvenser för företagens konkurrenskraft och den ekonomiska politiken.
Vi diskuterar hur.

Detta är några av de frågor som kommer att belysas i Swedbank Economic Outlook, bankens konjunkturrapport som presenteras vid en pressträff den 21 januari.

När:                   Tisdagen den 21 januari kl. 09:30-10:30
Var:                   Regeringsgatan 13 (plan 5), Stockholm
Medverkande:   Anna Felländer, chefekonom Swedbank
                          Magnus Alvesson, prognoschef Swedbank