Swedbank Economic Outlook: Stark återhämtning allt närmare

Svensk ekonomi är fortfarande svag, men återhämtningen är nära och 2025 tar tillväxten ordentlig fart. Inflationen är under tvåprocentsmålet, Riksbanken behöver därför sänka räntan mer och snabbare. Finanspolitiken svänger också om i mer expansiv riktning de kommande åren. Det framgår av konjunkturrapporten Swedbank Economic Outlook.

- Drivkrafterna för svensk ekonomi skiftar. Hushållens inkomster stiger nu snabbare än priserna, vilket stärker hushållens köpkraft. Vi räknar med en hög konsumtionstillväxt från början av nästa år, när räntorna har sjunkit ytterligare och arbetslösheten inte längre ökar. Däremot räknar vi med att såväl export som investeringar växer långsammare i år och nästa år, säger Swedbanks chefekonom Mattias Persson.

Inflation under målet bäddar för fler räntesänkningar
Svensk inflation har under sommaren sjunkit under 2 procent och inflationen kommer ligga nära målet de kommande två åren.

- Vi räknar med att Riksbanken sänker styrräntan vid de tre återstående mötena under 2024, för att landa på 2,75 procent vid årets slut. Under 2025 fortsätter sänkningarna ner till 2 procent. Räntan behöver sänkas i snabb takt för att inte riskera att återhämtningen i svensk ekonomi fördröjs eller att lågkonjunkturen fördjupas. Men vi kan inte utesluta att Riksbanken kommer att behöva gå snabbare och lägre än våra prognoser, säger Mattias Persson.

Bostadsmarknaden återhämtar sig gradvis
Bostadsprisernas svaga ökning kommer att fortsätta året ut, till följd av att bolåneräntor fortfarande är höga, köpkraften är relativt svag och utbudet av osålda bostäder är rekordhögt.

- Det ljusnar på bostadsmarknaden framöver, priserna stiger något när bolåneräntorna sjunker och köpkraften stärks. Även om bolåneräntorna sjunker framöver väntas de ligga kvar på en högre nivå än före ränteuppgången. Vi räknar med att priserna ökar med cirka 5 procent både 2025 och 2026, säger Mattias Persson.

Mer expansiv finanspolitik ger stöd åt svensk ekonomi
Med inflationen under målet svänger finanspolitiken om och stödjer en stark återhämtning för svensk ekonomi. Ofinansierade åtgärder motsvarande 60 miljarder kronor 2025 och lika mycket under valåret 2026 leder till ett budgetunderskott för hela den offentliga sektorn på cirka 1 procent av BNP för respektive år.

- Vi räknar med skattesänkningar för hushållen och mer resurser till försvaret, rättsväsendet samt välfärden. Under hösten kommer dessutom översynen av det finanspolitiska ramverket att presenteras, tillika en infrastrukturproposition och forsknings- och innovationsproposition – viktiga delar för svensk tillväxt och välfärd framöver, säger Mattias Persson.

Svensk ekonomi växlar upp
Under resten av 2024 växer svensk ekonomi svagt. Swedbank räknar med att BNP växer med måttliga 0,3 procent. Men från början av nästa år växlar tillväxten upp och BNP växer med nära 3 procent både 2025 och 2026.

- Återhämtningen kommer allt närmare och börjar långsamt under resten av 2024, men det är först nästa år svensk ekonomi tar fart. Den snabba återhämtningen i svensk ekonomi som vi ser framför oss beror till stor del på stöttande ekonomisk politik. Både finanspolitiken och penningpolitiken ger stöd åt svensk ekonomi, som tar igen förlorad mark och växer snabbare än normalt 2025 och 2026, säger Mattias Persson.

Länk till rapporten: www.swedbank.se/seo

Kontakt:

Mattias Persson, chefekonom Swedbank, tfn +46 73 094 29 56
Charlotte Nilsson, tf. pressansvarig Swedbank, tfn +46 76 534 66 12

Swedbank gör det möjligt för de många människorna och företagen att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 550 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se